تبلیغات

درباره ما

    لک پرس

تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 150
    کل نظرات کل نظرات : 5
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 150
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 82
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 6
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 30
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 37
    بازدید هفته بازدید هفته : 1,453
    بازدید ماه بازدید ماه : 3,602
    بازدید سال بازدید سال : 17,329
    بازدید کلی بازدید کلی : 17,329

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.82.93.116
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 27 آبان 1397

فال چل سرو (چهل سرود)


فال چل سرو در جامعه لک زبانان از موارد جذاب فلکور می باشد که ریشه در دوران کهن ایران دارد.

این فال مختص به قوم لک است و نمونه آن در فرهنگ هیچ قومی وجود ندارد 

طبق اسناد و مدارک، قبل از ظهور زرتشت «آیین مهر پرستی» در ایران و به تبع آن در سایر نقاط دنیا وجود داشت «نخستین بار مهرپرستی در غرب ایران رواج یافته است. با ظهور زرتشت پیامبر ایرانی مهر مقام اولیه خود را از دست داد اما به عنوان یکی از ایزدان در دین زرتشتی باقی ماند ».....

بنابراین با ظهور زرتشت و نفی بسیاری از مراسمات و مناسک قبلی، در ابتدا با مخالفت هایی از سوی اقشار مردم مواجه شدند و رد کردن بعضی مناسک و یا پرستش خدای جدید برایشان سخت می نمود بنابراین مردمان لک که همگی ساکن غرب ایران و دارای آیین مهرپرستی بودند با ابداع فال چل سرو که در آن بیشتر به اعتقادات مهرپرستی رایج در بین مردم اشاره داشت سعی در حفظ آن آیین داشتند تا شاید بعدها فرصتی برای احیای آن پیدا کنند. نگاهی عمیق به سرودهای فال چل سرو خود سندی بر این ادعاست که بیشتر به نور و ناهید و مهر و ... اشاره دارد.

البته بعدها با ترویج دیانت زرتشتی که به سرعت در تمام ایران نفوذ کرد، بر فال چل سرو تاثیراتی گذاشته است و پس از قرن ها با ورود اسلام به ایران و پذیرش آن از سوی مردم باز هم یک سری تغییرات در آن به وجود آمد اما اصل و اساس آن پس از سالیانی پر نشیب و فراز همچنان به قوت خود باقی مانده، مثلا عقیده بر این است در زمان میترایسم سه مهره اول تثلیث سه گانه خدایان ناهید، مهر، بهرام (ورهرام) بوده است که با ظهور زرتشت و اینکه اورمزد بر سایر خدایان برتری یافت و مقام خدایان قبلی کاهش یافت سه مهره اول فال را بر اساس سه اصل دیانت زرتشتی ( پندار نیک، گفتار نیک ، کردار نیک ) انتخاب میکردند. قرن ها بعد با ورود اسلام به ایران این تثلیث سه گانه جای خود را به اسامی اعظم: الله، محمد« ص» و علی «ع» داده است.

در مورد سرودهای ساخته شده در اول اطلاعی نیست اما احتمال می رود در زمان ترویج آیین زرتشتی و پذیرش آن از سوی مردم ایران و به تبع آن قوم لک تغییراتی در فال چل سرو به وجود آمد و تعداد سروها به هفتاد و دو سرو رسید که بر اساس اصول و اعتقادات ویژه مردم بوده است به عنوان مثال: 

«کستی کمربند مقدسی که از هفتاد و دو رشته پشم گوسفند بافته شده و پارسیان آن را به کمر می بستند 72 نخ به 6 رشته و هر رشته دارای 12 نخ است.

عدد 72 به 72 فصل یسنا که مهم ترین قسمت اوستاست اشاره دارد عدد 12 اشاره به 12 ماه سال و 6 اشاره به شش گهنبار، که اعیاد دینی سال است و آن را سه دور، دور کمر می بندند به مدد سه اصل اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک. (دقیقا مث لباس لک ها و کردها )

با این تفاسیر 72 سرو با معانی مختلف انتخاب و تایید شده و در فال گرفتن عدد 40 را که سن به پیامبری رسیدن حضرت زرتشت و کمال عقل انسان می باشد، برگزیده اند برای گرفتن فال، چل سرو از آن ها خوانده میشد که سه تای اول براساس اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک می افتاد سپس با گفتن هر سرو یک مهره می افتاد تا چهلمین مهره و سرو، که سرو چهلم با معنی خاص خود مفهوم نیک و بد فال را مشخص میکرد و این خود بیانگر آمیزش مذهب و ملیت در ذهن و زبان لک زبانان می باشد.

در مواردی که شخصی مشکلی داشته یا می خواست از چگونگی آینده‌اش خبردار گردد و یا در مواردی که شخصی میخواست کار مهمی را انجام دهد مانند : دختر شوهر دادن یا آوردن عروس به خانه و یا آگاهی یافتن از پیدا شدن یا نشدن مال گم شده و موارد مشابه دیگر، فال چل سرو میگرفتند.

در گرفتن فال شخصی که میخواست فال برایش بیفتد او یا یک نفر به نمایندگی از طرف ایشان چهل و سه عدد از مهره های یک تسبیح را شمرده و در همان جا گره ای به نخ میزد تا مهره های شمرده شده با بقیه مهره ها قاطی نشوند، سپس نیت میگرفت و با ذکر کلمات مقدس الله، محمد و علی« ع » سه مهره را از چهل و سه مهره کم میکرد تا چل مهره باقی بماند. سپس یک نفر شروع به سرودن سرو می نمود و با گفتن هر سرو، شخصی که تسبیح در دست داشت یک مهره را از چهل مهره کم میکرد بدین شکل ، افراد حاضر در جلسه هر کدام تعدادی سرو می‌گفتند البته تعداد سرو گویان نبایستی کمتر از دو نفر باشد گفتن سرو ادامه میافت تا این که آخرین مهره به سرویی می افتاد که معنای آن، خوب و بد فال را مشخص میکرد پس از مشخص شدن سرو چهلم، کسی که سرو را گفته بود، معنای آن را شرح میداد که با توجه به آن، شخص میفهمید که فالش خوب یا بد بوده است، آنچه مشهود است این است که با توجه به اعتقاد خاص لک زبانان، فال چل سرو بسیار دقیق بود و آینده مشکلات و حل شدن یا نشدن آن ها را بیان می کرد.

منبع : 

ادبیات عامه لکی، امیدعلی نجف‌زاده قبادی



تاریخ ارسال پست: دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت: 0:58
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی