close
تبلیغات در اینترنت
لک پرس
لک پرس
رسانه فرهنگی قوم لک
مطالب پر بازدید
مطالب تصادفی
آیا لک ها در زمان صفویه به لرستان امروزی مهاجرت کرده اند؟

در چندین جا ذکر شده است که مردم قوم لک در گذشته ساکن ایلام و کرمانشاه بوده اند، اما در جنگ میان ایران وعثمانی در زمان شاه عباس صفوی شخصی به نام سلسله یا سل سال (طوایف حسنوند،غیاثوند،ترکاشوند،کولیوند و یوسفوند -که ایل سلسله را تشکیل میدهند-از نسل این شخص میباشند) که از فرماندهان سپاه شاه عباس بوده است یکی از سرداران سپاه عثمانی را به قتل رسانده و سر آن سردار را به شاه عباس هدیه میدهد،شاه عباس صفوی نیز به پاس دلاوری های این شخص منطقه سلسله کنونی را به  به او میبخشد که مهاجرت ایلات لک به لرستان بعد از این ماجرا آغاز میشود.

حال اول باید دید سلسله در چه زمانی زندگی میکرده است،آیا اثری از او به جا مانده ؟

دوم آیا قبل از این جنگ اثری از لک ها در لرستان دیده میشود؟


در جواب سوال اول باید به سنگ قبری که  یکی از اهالی سلسله در دشت خاوه پیدا کرده رجوع کنیم.

بر روی این سنگ دقیقا این جملات حک شده است؛

الله محمد یا علی 

هذا مرحوم  قبرار خوان 

بن دوست علی  سهله سهله 

فی شهر صفر  سنه ۷۰۱ .

این سنگ نفیس ابتدا وجود سلسله را اثبات و بعد زمان حیاتش را مشخص میکند.

این سنگ قبر متعلق به یکی از نوادگان سلسله میباشد عمر سنگ به حدود 870 سال پیش بازمیگردد و حیات این شخص مصادف با دولت خوارزمشاهیان بوده است.

وجود این سنگ قبر همزمانی سلسله و شاه عباس صفوی و داستان فوق را به کلی رد میکند.

و در جواب سوال دوم باید به شاهنامه لکی رجوع کرد این کتاب به دستور رستم شاه عباسی(اتابک لر کوچک) که بین سالهای ۸۷۳ تا ۹۳۰ هـ. ق میزیسته نوشته شده است.

رستم شاه عباسی دستور میدهد به تقلید از شاهنامه فردوسی کتابی به زبان لکی با وزن هجایی که در آن زمان در لرستان رایج بوده است نوشته شود.

حال با مقایسه زمان حیات شاه عباس صفوی (۹۹۶ - ۱۰۳۸ قمری) و زمان حیات شاه رستم عباسی (۸۷۳ -۹۳۰ قمری) و خلق شدن اثر شاهنامه لکی در میانه حکومت شاه رستم عباسی میتوان به این نتیجه رسید که لک ها قبل از صفویه نیز در لرستان فعلی حضور داشته اند و داستان فوق یاوه ای بیش نیست.

امید حسنوند

تعداد بازدید از این مطلب: 26
موضوعات مرتبط: تاریخ , ایلات و طوایف ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دلیل کوچ ایل زند از الشتر










داستان کوچ ایل زند از الشتر


در زمان شاه سلطان حسین صفوی مردی بنام خدائی که اکنون تمام خوانین الشتر از نسل اویند، امیرالعشایر منطقه الشتر بوده است، پدر کریم خان زند جز سواران او می باشد، هنگامیکه مادر کریم خان زند به او حامله می باشد برای آب به سرچشمه می رود مشگ آب را پر می نماید و بر دوش میگیرد، ناگاه آوازی بگوشش می رسد که شاه آینده ایران را ناراحت کردی، مادر کریم خان این آواز را سه بار می شوند، تمام دورور خود را نگاه می کند ولی کسی را نمی بیند، به منزل می رود و سرگذشت را برای همسرش تعریف میکند، شوهرش او را مسخره میکند. این داستان به گوش خدائی میرسد و کمکم میان خدائی و پدر کریم خان دشمنی پیدا میشود، چون پدر کریم خان قدرت برابری با خدائی را ندارد به اطراف ملایر میرود و خود و برادرانش در سلک سواران نادر درمی آیند، تا لشکر کشی نادر به هندوستان پیش می آید، در تمام مدتی که کریم خان در ملایر است با اقوام و خویشاوندان خود در الشتر رابطه مستقیم دارد. 

ریشه نژادی لر-حجت الله حیدری ص 87-89

تعداد بازدید از این مطلب: 23
موضوعات مرتبط: تاریخ , مشاهیر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ساسانیان نیاکان لک ها

❇️ساسانیان نیاکان لک ها:

نبرد اردشیر بابکان و کارن ها-کوچ قبایل ساسانی به قلمرو کارن ها:

اردشیر از استخر قیام کرد و اردوان چهارم آخرین شاه دودمان اشکانی را شکست داد. او به دنبال احیای اقتدار ایرانیان بود.

ورود جنگجویان اردشیر بابکان به پایتخت اشکانیان در 226م پایان کار نبود بلکه مشکل دیگری بر سر راه او وجود داشت، در زمان اشکانیان هفت خاندان پارتی در مناطقی از ایران حکم رانی میکردند. گزارش های تاریخی در مورد این خاندان ها نشان میدهد که نشیمنگاه خاندان کارن در همدان(نهاوند)،خاندان سورن در سیستان، خاندان اسپهبد در گرگان، خاندان مهران در ری، اسپندیاد در ری و خاندان زیک در آذربایجان بوده است. از میان این خاندان ها فقط خاندان های سورن و اسپهبد از اردشیر پشتیبانی میکردند. و در عین حال کارن ها بیشترین وفاداری را به اشکانیان داشتند. اردشیر بابکان برای اینکه بتواند خود را شاهنشاه بخواند مجبور بود با خاندان های مخالف خود به نبرد بپردازد و شهر به شهر ایرانشهر را بدست آورد. خاندان کارن در همان ابتدا از شاهنشاهی اشکانی حمایت

تعداد بازدید از این مطلب: 111
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


شهر

«اسب حیوانی نجیب است»

اسب از زمانی که انسان با زندگی آشنا شد همواره دوست وهمراه  او بوده است.این موضوع از نقوش دیواره ی غارها وسفالینه های باقی مانده  معلوم است.انسان پس از مرگ نیز اسب را همراه خود به گور می برد.در عصر حاضر کسانی به بهانه ی فرهنگ شناسی به دنبال پیدا کردن سواران   کاسی که با اسب وزین وتمام تجهیزات جنگی مدفون شده اند می گشتند

تعداد بازدید از این مطلب: 124
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


نقش زنان در مبارزات مشروطه



در مبارزات مشروطه زنان ایرانی با تشکیل سازمان های زنان که برای استقلال کشور و به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان تلاش میکرد،در جنبش بزرگ مشروطه خواهی شرکت میکردند.در این سازمان ها و انجمن ها بود که زنان ایرانی توانستند برای اولین بار در حکومت قاجار که ارزشی برای زنان قائل نمیشد در مورد حقوق اولیه خود و مسائل سیاسی گفتگو کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 69
موضوعات مرتبط: تاریخ , مشاهیر ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


دشدکی


دشدکی واژه‌ای لکی و به معنای یک عضو فرعی که بیرون از اصل هر چیزی وابسته‌ی آن می شود.

همانند: دنو دشدکی / پرو دشدکی / خاک دشدکی (برای مناطقی که امکان باستانی بودن دارد )

این واژه داری دو جزئ است:

دشتک =شکل اوستایی= دشدک (لکی) +ی 

در کل یای آخر آن انتساب را می رساند.

تعداد بازدید از این مطلب: 132
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 7


غنی بودن زبان و ادبیات لکی حقیقتی غیر قابل انکار


       ای زبان هم آتشی هم خرمنی   

       چند این آتش در این خرمن زنی


                                         "مولوی"                                                         

⭕️شرط توفیق در ایجاد یک ارتباط مطلوب با دیگران بکار گیری درست زبان،یعنی سخن گفتن بر مبنای منطق زبان می باشد .

گوینده همیشه باید به نحوی سخن براند که به دو قلمرو زبان یعنی ساختار و نشانه های زبان پای بند باشد تا مخاطبان سخن اورا به روشنی دریابند .

باید به خاطر داشته باشیم که منطق زبان با منطق عادت وطبیعت هماهنگی دارد و اگر کسی خلاف منطق طبیعت و زبان سخن بگوید ،سخنش مهمل و بی معنا خواهد بود .


در درون زبان های ایران زمین گونه های زبانی مختلفی وجود دارند که ازجمله ی آنها می توان به زبان لکی اشاره کرد. هرچند که تعیین کردن حد و مرز برای زبان کاری بس دشوار است؛در این میان زبان لکی که در سال گذشته در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید  از نظر زبان شناسی ساختار و قواعد یک زبان کامل ومستقل از سایر زبانها  را دارد .

تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 12


قدمت نام ایران

چند روز پیش یک مقاله مطالعه کردم که در آن عنوان شده بود که نام ایران نامی جدید و جعلی میباشد که قبل از سلسله پهلوی وجود نداشته و نام اصلی کشور ایران پارس بوده است که تغییر نام از پارس به ایران به جهت هموار کردن راه برای ظلم قوم فارس بر دیگر اقوام و ساخت ملی گرایی جعلی بوده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم مطالبی را جمع آوری کرده تا پاسخی به این بی آزرمی و ایران ستیزی بدهم


البته قبل از اشاره به کتب،اشعار و کتیبه هایی که نام ایران در آنها ذکر شده  باید دو نکته رو یادآور شد: 

اولا گاهی نام بعضی از کشور ها را در زبان های مختلف به گونه ای دیگر یاد میشود که برای نمونه میتوان به نام کشور مصر اشاره کرد.


دوما تبار رضا شاه پهلوی فارس نبودن رضا شاه را میرساند(درباره نیاکان لک رضاشاه این گونه گفته شده است که در زمان هجوم افغانها در اواخر دوره صفویه (1148-1135)، طوایف لک همانند بسیاری دیگر از ایلات ایران، نادر را در سرکوبی افغانها یاری می‌دادند. طایفه حسنوند که یکی از طوایف قوم لک محسوب می‌شد، نیز در این جنگ‌ها شرکت داشتند.یکی از افراد طایفه حسنوند به نام « رمضان» در جریان جنگهای نواحی شمالی کشور، از لشکریان جدا گشته، راه را گم کرده و سرانجام در ناحیه آلاشت اقامت گزید. رمضان با یکی از دختران طایفه اوجی ازدواج کرد و برای همیشه در آن دیار ماندگار گردید و رضاشاه از نواده‌های ایشان است).

تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: تاریخ , مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


نوراباد دلفان قبل از اسلام
نوراباد دلفان قبل از اسلام : 
آقای ایرج کاظمی در کتابش در گذر تاریخ در خصوص نورآباد(دلفان)قبل از اسلام مینویسد:
از بین مناطق مختلف لرستان _دلفان_به اعتبار داشتن شاخصه های مورد نظر(خاص)و همچنین محوریت طیف و عالمانه قرار داشته است.
همین مولف در ادامه مبحث فوق به یافته شدن اثری مفرغی از منطقه نورآباد(دلفان)درسال1928اشاره میکند که با یافته شدن آن به اثبات رسید،اثر مفرغی «گیل گمیش»(تندیس یکی از اساطیر باستانی)که مجهول الهویه بود،مربوط به منطقه دلفان است و به دنبال یافته شدن آثار فوق خیل باستان شناسان و خاورشناسان از جمله:ژاک دومورگان،هرتسلفلد،گریشمن،ژرژکنتو،و اسمیت به منطقه نورآباد دلفان لک نشین سرازیر شد و مشخص شد،منطقه دلفان از نظرباستان شناسی بیشتر از سایر مناطق لرستان مورد توجه واقع شده است.
از جمله موقعیت های تاریخی در مناطق لک نشین در دشت خاوه(ازمناطق شهرستان دلفان)واقع شدن جنگ داریوش اول شاه هخامنشی بابردیادر(486_521قبل از میلاد)دقیقادر منطقه سیکوند چواری میباشد.«توضیح اینکه دشت خاوه متصل به سیکوند چواری میباشد»منبع:کتاب گویش لکی بازمانده ای از زبانهای باستان به تالیف:سید حشمت الله موسوی و شهناز عزیزی

ارسالى : روح اله احمدى كنگاورى
تعداد بازدید از این مطلب: 60
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


پاسخی کوتاه به جعلی بودن و جدید بودن اسم ایران

به کار بردن اسم #ایران در کتب و اشعار ایرانی:
در #شاهنامه فردوسی بیشتر از 720 بار واژه ایران به کار رفته است
در دیوان اشعار #عبید_زاکانی 2 بار واژه ایران به کار رفته است

#فرخی_سیستانی 16 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#اسدی_طوسی بیشتر از 50 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#سنایی_غزنوی 11 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#نظامی_گنجوی 23 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#خاقانی_شروانی بیش از 30 بار از واژه ایران استفاده نموده است

#انوری 13 بار از واژه ایران استفاده نموده است

#اقبال_لاهوری 26 بار از واژه ایران استفاده کرده است


#مولوی_رومی 4 بار واژه ایران را در اشعارش به کار برده است

#سعدی_شیرازی 1 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#عطار_نیشابوری در اثارش 4 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#وحشی_بافقی 5 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#رودکی_سمرقندی 1 بار واژه ایران را به کار برده است

#ناصرخسرو_قبادیانی 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#منوچهری_دامغانی 5 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#اوحدی_مراغه_ای 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#ابوسعید_ابوالخیر 1 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#شاه_نعمت_الله ولی 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است

تعداد بازدید از این مطلب: 59
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


نگاره های سنگ قبر مناطق لک نشین

نگاره های سنگ قبر مناطق لک نشین

زمانی انسان برای انتقال ذهنیات خود از نگاره ها استفاده می کرد و هر کدام از این خطوط و نقوش دنیایی معنی در پس خود داشتند. پادشاهان و کشور گشایان نیز از این روش برای اثبات پیروزی و تسلط و قدرت خود بر دیگران، استفاده می کردند. این پادشاهان بر روی دیوار کاخها و دیواره ی سنگی کوهها این کار را می کردند و از هر نمادی برای تبیین مقاصد خود استفاده می کردند.

تعداد بازدید از این مطلب: 70
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


واژه ستان

واژه ستان که به صورت پسوند در پایان برخی اسامی به کار می رود یک واژه کهن با ریشه هند و اروپایی است که در نواحی مختلفی از دنیا خصوصا آسیای مرکزی تا آسیای غربی و قفقاز و آناتولی کاربرد دارد. این واژه به معنی جایگاه است و بدون اینکه نیازمند نشانه گذاری توسط وزارت کشور یا سازمانهای مربوطه باشند، عمدتا برای تجمعات انسانی، جانوری، گیاهی و درختی، سازه های معماری و .... توسط مردم به کار رفته است و می رود.

تعداد بازدید از این مطلب: 52
موضوعات مرتبط: تاریخ , مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


جایگاه زن در فرهنگ قوم لک

" جایگاه زن در فرهنگ قوم لک "


اگر بخواهیم نگاه مردم یک قوم را به انسان ، حیوان ، نبات و یا هر پدیده دیگر را بدانبم بایستی به آداب و رسوم و سروده های آن قوم دقیق شویم .

" زن " در نگرش قوم لک طبق آنچه در کتیبه ها ، مسکوکات ، تصمیم گیریهای حکومتی و جایگاه ویژه اش در کانون خانواده می بینیم ، ارزشی برابر مرد و گاه بالاتر دارد . این مقام زن را در تمام بینشهای قبل از ورود اسلام به وضوح می بینیم .

تعداد بازدید از این مطلب: 88
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


بررسی پیشینه زبان لکی

زبان لکی

زبانهای امروزی ایرانی شاخه‌ای از زبانهای هند و ایرانی، بازمانده‌ای از زبانهای کهن ایرانی که در ناحیه وسیعی از ایران، افغانستان، پاکستان، هند، عراق، سوریه، ترکیه و تاجیکستان پراکنده هستند و جمعیتی مابین 150 تا 200 میلیون نفر دارند(Windfuhr, 2009) . 

این خانواده بر اساس ارتباطشان با دو زبان پارسی باستان در غرب و اوستایی در شرق به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم می‌شوند (Haig, 2008). زبانهای ایرانی را به اعتبار زمان به سه دوره ایرانی باستان، ایرانی میانی و ایرانی نو تقسیم می‌کنند.


تعداد بازدید از این مطلب: 124
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


شرح مختصری از زندگینامه وسرگذشت کریم خان زند

تاریخ تولد ومحل تولد: 

👇👇👇

کریم‌خان زَند (زادهٔ ۱۰۸۳ خورشیدی در روستای پری، ملایر، ۱۱۱۹هجری قمری)


مدت فرمانروایی: 

👇👇👇

فرمانروای ایران از (۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ ه‍. ق.)

نام پدر: ایناق خان 

نام برادران: صادق‌خان زند وزکی خان زند(نابرادری او، از طرف مادر) 

* فرزندان او هفت تن، چهار پسر و سه دختر بودند.


پسران او به نام‌های:

👇👇👇

پسر اول ایشان ابوالفتح خان فرزند ارشد او بود که در سال ۱۱۶۹ هجری قمری به دنیا آمد او پس از مرگ پدر حدود سه ماه حکومت را در دست داشت اما بر اثر بی‌کفایتی نتوانست سلطنت کند و سرانجام

تعداد بازدید از این مطلب: 118
موضوعات مرتبط: تاریخ , مشاهیر , مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 11


ارگ کریم خان زند شیراز

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم‌خان معروف شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 113
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 11


مسجد وکیل
مسجد وکیل یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد ، این مسجد بدستور کریم خان زند ساخته شده‌است.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است:
امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در اینجا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم."
تعداد بازدید از این مطلب: 107
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


ریشه یابی یک ضرب المثل

ریشه یابی یک ضرب المثل و تاثیر فرهنگ و ادبیات لکی بر فرهنگ و ادبیات فارسی (به مناسبت سالگرد وفات کریم خان زند پادشاه ایران زمین)


در کتاب رستم التواریخ آمده است که:

چون عالی جاه کریم‌خان  وکیل الدوله در فارس استقلالی یافت، والاجاه شاه اسماعیل را در شهر شیراز با عالی جاه صادق خان برادرش که بیگلربیگی فارس در شیراز بود اسکان داد و خود با لشگری در حدود شش هزار نفر عازم اصفهان شد. 

تعداد بازدید از این مطلب: 124
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


اساطیر و زبان لکی

اسطوره روایت تفکر انسان درباره‌ی هستی و قالب تثبیت شده‌ای است که آدمی می‌کوشد در آن شناخت خود از هستی را بیان دارد. اسطوره‌ها می‌توانند مانند منشورهایی باشند که انسان بر طبق آن‌ها زندگی می‌کند و توجیهی منطقی برای جامعه می‌یابد. مشکل تفسیر اسطوره‌ها امروزه آن است که نمادهای به کار گرفته شده در آن‌ها برای مردمان غریب می‌نمایند و در نتیجه بینش عمیقی که در ورای نمادها هست در پرده‌ی غفلت می‌ماند و خوانندگان به جای غور در موضوع نماد، در خود نماد حیرت می‌کنند و در همان رویه و سطح خارجی اسطوره باقی می‌مانند.

تعداد بازدید از این مطلب: 188
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 7


باباطاهر عریان لک

بیتی لکی از باباطاهر عریان:

 

م(من)دُریشم لکم(لک زبانم) اعجاز دیرم(دارم)     

            م(من)دوسی(دوسی )چوی (چون-مثل) خُشین(شاه یا خان لرستان) دمساز دیرم(دارم)

 مه(من) معشوقی و(به) نام فاطمه لُر صنوبر قامت و پرناز دیرم(دارم)

تعداد بازدید از این مطلب: 82
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


قدیمی ترین آجرهای منقوش ایران در تپه باباجان نورآباد لکستان

در تپه شرقی دو ساختمان با پلکانهای مارپیچی هم عصر تپه نوشیجان ملابر مربوط به دوره مادی و ساختمانی دیگر مربوط به قرن نهم تا هشتم قبل از میلاد کشف شده است.

در یکی از اطاقهای این ساختمان با مساحت بالغ بر 120 متر که به نام اتاق نقاشی نامگذاری شده با پنجره کور، دو ته ستون عظیم و جای بخاری تعداد زیادی آجر منقوش هئدسی بزرگ قرمز و سیاه و زرشکی کشف شده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 73
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرخدم لکی

متنهای آشوری دو شهر این پادشاهی به نام مرئوبیشتو و اکودو را ثبت کرده اند که اولی در خرم آباد و دومی در کوهدشت هستند. سرخدم لری نیایشگاه شهر اکودو و سرخدم لکی بناهای کنار نیایشگاه است.

کوه چنگری در ارتفاعات شمالی شهر کوهدشت و در دامنه شمالی آن منطقه باستانی سرخدم لکی قرار دارد. این منطقه به صورت طبیعی تراس بندی شده است و با دخالت آدم به صورت پلکان بزرگی در آمده است که در بین صخره ها محصور است. 

تعداد بازدید از این مطلب: 88
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از کاسی تا لک

تبار قوم لک

کاسی ها:

اقوام کاسووا در ابتدای مهاجرت خود از زاگرس به سمت شمال در کناره دریای کاسپین سکونت نمودند و نام خود را به این دریا دادند.

واژه کاشی در کتیبه‌های بابلی به عبارت کاسی یا کاسپی آمده و اقوام کاسی (کاشی) در زمان مهاجرت به تدریج در شهرهای کاشان و قزوین نیز سکونت نمودند و نام خود را بر این دو شهر داده‌اند.

این قوم که هم‌زمان با عیلامی‌ها بر بخشهایی از لرستان تسلط داشته‌اند چیره‌دستی فوق‌العاده‌ای در ساختن مصنوعات مفرغی به دست آوردند. آنان مهمترین قبایل کوهستانی زاگرس محسوب می‌شدند و پیشه دامداری داشته و با زبانی که با عیلامی قرابت داشت، سخن می‌گفتند.

تعداد بازدید از این مطلب: 147
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


ریشه و تبار طایفه زند کریم خان زند وکیل الرعایا

در سالهای اخیر مباحث و کشمکش های متعددی در محافل اینترنتی و آکادمیک درباره ریشه و تبار کریم خان زند ملقب به وکیل الرعایا پیش آمده است. ولادیمیر مینورسکی (١٩۴٣ میلادی) طایفه زند را یکی از طوایف قوم لک معرفی کرده است. همچنین زبان مردمان طایفه زند لکی است. اصالت طوایف زند بر می‌گردد به لک‌های کوچ رو که در  شهرستان الشتر (یکی از شهرستان های لک نشین استان لرستان)زندگی می‌کرده‌اند.

تعداد بازدید از این مطلب: 94
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


تبارهای گم شده لغات لکی در متون کهن

تمام متون ادب پارسی چه نظم و چه نثر ، در این گستره تحت امعان نظر ند.و اولین کتابی که تبرکا و تیمنا برای کار در نظر گرفته شده است ترجمه کهن قرآن مجید معروف به « قرآن قدس» است که به کوشش استاد فهیم و ادیب فرهیخته دکتر علی رواقی صورت پذیرفته است. این ترجمه که به حوزه ادبی سیستان مربوط است ساختاری منحصر به فرد نسبت به تمام ترجمه های کهن  دارد. واژه ها ، برابر نهاده ها، افعال، ساختار دستوری جملات و …همه و همه بوی کهنگی و دیرینگی را به مشام می رساند

تعداد بازدید از این مطلب: 95
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


داوار و گردن

داوار و گردن 

در دهه های تا قبل از دهه ۶٠ در بین 

طوایف و ایلاتِ قوم بزرگ #لک

اینگونه مرسوم بوده که

تعداد بازدید از این مطلب: 62
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خالکوبی زنان لک


خالکوبی و نوع نقش خالکوبی در لکها


نقوش خال‌كوبی از نقوش تزیینی هنرهای قومی مردم لک با ویژگی‌های برگرفته از عقاید گذشته است كه متفاوت با دیگر نقاط كشور بوده .

نقوش خالكوبی زنان لک ریشه درسفالینه‌ها و نقاشی دیواری غارهای میرملاس و دوشه و میرمندی از دوران پیش تاریخی در منطقه زاگرس دارند

تعداد بازدید از این مطلب: 84
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0