تبلیغات

درباره ما

    لک پرس

تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 150
    کل نظرات کل نظرات : 5
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 181
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 82
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 6
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 31
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 37
    بازدید هفته بازدید هفته : 1,484
    بازدید ماه بازدید ماه : 3,633
    بازدید سال بازدید سال : 17,360
    بازدید کلی بازدید کلی : 17,360

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.82.93.116
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 27 آبان 1397

مقام آوشاری

آوشاری را عشایری نیز می‌نامند، ولی برخی مقام‌دانان آوشاری و عشایری را دو مقام مختلف می‌دانند. 

ممکن است آوشار همان افشاری یا صورت تغییریافته عشایری باشد.

 به هر صورت آوشاری مقامی زیبا و مورد علاقه لک هاست و مشهور ترین اثر این مقام « زنگ زنگه » است و با آن شناخته می‌شود.

🔹چوپی متناسب و هم نام با این مقام وجود دارد . بدین صورت که حرکات پاها و دست‌ها در چوپی آوشاری مثل رقص سنگین سماع ( از مقام های آغازین چوپی ) است با این تفاوت که تندتر از آن اجرا می‌شود و در بین جوانان طرفداران بسیاری دارد.



تاریخ ارسال پست: یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت: 13:21
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

کپو، پرنده افسانه ای مردم لک.

بر اساس یک باور قدیمی پرنده کپو (شانه به سر) عروس جوانی است که از سرزمینی دور آمده و 
عروس خانه ی ثروتمندی می شود. مادر شوهرش به او افترا دزدیدن و یا خوردن شیر دزدکی میزند. عروس هر چقدر اصرار می کند و میگوید من شیری نبرده ام. اینکه قزان شیر پر نشان میداد کف بود، مادر شوهرش از او قبول نمی کند. تازه عروس جوان که این تهمت ناروا را بر خود گران می بیند از یزدان پاک می خواهد یا او را تبدیل به آتش کند و یا تبدیل به پرنده ای تا پرواز کند و از مادر شوهر دور شود. او تبدیل به پرنده ای می شود که همین کپو است. حالا هم قرنهای طولانی است فریاد از گلو بر می کشد. (کف بی... کف بی).
مردمان لک به این پرنده چنان نگاه می کنند.

تاریخ ارسال پست: شنبه 26 آبان 1397 ساعت: 13:19

نقش زنان در مبارزات مشروطه



در مبارزات مشروطه زنان ایرانی با تشکیل سازمان های زنان که برای استقلال کشور و به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان تلاش میکرد،در جنبش بزرگ مشروطه خواهی شرکت میکردند.در این سازمان ها و انجمن ها بود که زنان ایرانی توانستند برای اولین بار در حکومت قاجار که ارزشی برای زنان قائل نمیشد در مورد حقوق اولیه خود و مسائل سیاسی گفتگو کنند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 25 آبان 1397 ساعت: 13:17
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

زنان بزرگ لک



قزی حسنوند


ناظم الاسلام کرمانی درکتاب « تاریخ بیداری ایرانیان» ذیل حوادث سال 1288ش/1909م درباره شجاعت ودلیری این زن می نویسد:


« … زنی قزی نام که دختر صید مهدی خان و رئیس ایل حسنوند، خیلی تعریف و تمجید کرد که صباحت وملاحت و شجاعت را دارا و به کمالات آراسته است


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 24 آبان 1397 ساعت: 13:15
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

اشاره به کلمات و واژه های لکی که در اشعار باباطاهر( لک) هست


اشعار باباطاهر عریان مملو از پهلویات است، که این پهلویات همه در دیوانش،گردآوردی نشده اند،شعر فوق‌الذکر(مه دؤرێشم له‌کم ئێجاز دێرم/ مه دووسێ چۊ خؤشین دَه‌مساز دێرم...)


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت: 13:13
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

هوره

ساده ترين، ابتدايي ترين و اصيل ترين گونه موسيقي است. مامردم لرستان و البته مردمان لك زبان اين گونه ي ابتدايي و اصيل آواز را هوره مي ناميم، كلمه هوره و نامگذاري آن قدمتي ديرينه دارد. بعضي معتقدند كه قدمت هوره به دوران پيامبري حضرت زردتشت مي رسد . 
تاریخ ارسال پست: سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت: 15:41
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

تاریخ مویه(موگه) در ایران

اگر مرگ دادست بیداد چیست  /  ز داد این همه بانگ و فریاد چیست

در باره ی مرگ سخن ها بسیار است.بعضی آن را آغازندگی می دانند،بعضی آن راادامه   زندگی این جهانی می دانند وبرخی هم از آن می ترسند.فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین مرگ را با زندگی این جهانی پیوند می دهد ومی گوید: 

به رفتن مگر بهتر آیدش جای /چو آرام یابد به دیگر سرای

همچنین ما را از مویه کردن ونوحه سرایی در مرگ از دست رفتگان منع می کند،اما خود زبان حال مردم ایران باستان می شود وخود را درمقابل آنان مسول می داندو اعمال و آداب ورسوم ودلاوری هایشان را هم بی کم وکاست منعکس می نماید.دقت وتوجه فردوسی در بیان جزئیات


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 21 آبان 1397 ساعت: 15:38

منظومه دارجنگه


منظومه دارجنگه نوشاد اول (شاعر لک زمان نادر شاه افشار):

"نوشاد اول"از شاعران و عارفان بزرگ لک در دوره نادرشاه بوده دارجنگه به معنی درخت جنگ می باشد و در کنار منظومه بهمن و فرامرز از شاهکارهای نوشاد بشمار می آید منظومه «بهمن و فرامرز» به زبان های لکی و فارسی سروده شده است.

مثنوی طویل «بهمن و فرامرز» بیانگر ذوق حماسی شاعر است، این سروده مملو از آرایه های ادبی و صنایع شعری است. 

شایان ذکر است که رزم بهمن و فرامرز در شاهنامه فردوسی به تقلیل بیان شده است. شاید غرض نوشاد تکمیل این رزم نامه و بیان ناگفته هایی باشد که به دلایلی فردوسی از آنها ذکری به میان نیاورده است.


تاریخ ارسال پست: شنبه 19 آبان 1397 ساعت: 1:11

مقام باریه


مقام باریه را می توان قدیمی ترین مقام در بین سایر مقامات تنبور دانست چون در باور مردم این مقام ساخته باربد نوازنده زمان خسروپرویز است.


تاریخ ارسال پست: جمعه 18 آبان 1397 ساعت: 1:17
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

چند واژه کهن در زبان لکی


چند واژه کهن در زبان لکی

"وت"

این واژه در اوستا به شکل "وخته"vaxta  و شکل تلفظ آن در پهلوی "واخت" vaaxt  میباشد که هر دو شکل پهلوی و اوستایی این واژه در زبان لکی با تغییراتی حضور دارند.

تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 17 آبان 1397 ساعت: 1:5
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

فال چل سرو (چهل سرود)


فال چل سرو در جامعه لک زبانان از موارد جذاب فلکور می باشد که ریشه در دوران کهن ایران دارد.

این فال مختص به قوم لک است و نمونه آن در فرهنگ هیچ قومی وجود ندارد 

طبق اسناد و مدارک، قبل از ظهور زرتشت «آیین مهر پرستی» در ایران و به تبع آن در سایر نقاط دنیا وجود داشت «نخستین بار مهرپرستی در غرب ایران رواج یافته است. با ظهور زرتشت پیامبر ایرانی مهر مقام اولیه خود را از دست داد اما به عنوان یکی از ایزدان در دین زرتشتی باقی ماند ».....


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت: 0:58
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

چمر (chamar)


 آیینی ویژۀ سوگواری است که در میان مردم استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام[لکستان] اجرا می شود.  این مراسم به این شکل است که میت را پس از شستن و کفن کردن در بین شاخه‌های سبز بید می‌پیچند و آن را به  همین صورت کنار گورش که معمولاً گورستانی در نزدیکی چشمه‌است می‌گذارند. سپس اسب سیاهی را که یالش به  پهلو شانه شده‌است را از دور به گور و میت نزدیک می‌کنند. در این هنگام مردان و به‌ویژه زنان به شیون و زاری و مو فشانی می‌پردازند. هنگامی که اسب را آرام‌آرام می‌برند شیون و زاری شدت می‌گیرد. چمر شعر ویژهٔ خود را نیز دارد.


تاریخ ارسال پست: جمعه 11 آبان 1397 ساعت: 8:21
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

دشدکی


دشدکی واژه‌ای لکی و به معنای یک عضو فرعی که بیرون از اصل هر چیزی وابسته‌ی آن می شود.

همانند: دنو دشدکی / پرو دشدکی / خاک دشدکی (برای مناطقی که امکان باستانی بودن دارد )

این واژه داری دو جزئ است:

دشتک =شکل اوستایی= دشدک (لکی) +ی 

در کل یای آخر آن انتساب را می رساند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 11 آبان 1397 ساعت: 8:7
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

درباره ی "گلزار ادب لرستان (لکستان)"



کتاب گلزار ادب لرستان یکی از معدود آثاری است که در نیم قرن گذشته توانسته است در بین آثار زیادی که در پیرامون فرهنگ و ادبیات قوم لک تدوین شده است جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد و در معرفی فرهنگ غنی قوم لک سهم بسزایی داشته باشد. بی شک خلق این اثر بزرگ تلاش بی وفقه و شبانه روزی بانیان آن را به دنبال داشته است که توانسته اند مجموعه ای چنین بی نقص و بی بدیل را گرد آوری نمایند. این اثر بزرگ که در نوع خود کم نظیر است می توان آن را یک مجموعه کامل در معرفی ادبای بزرگ قوم لک دانست و به خوانندگان این اثر کمک می کند تا با شعرا و سخنوران بزرگی که مقام شامخ و والایی در بنای ادبیات قوم لک داشته اند آشنا سازد.


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 10 آبان 1397 ساعت: 12:54
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,

غنی بودن زبان و ادبیات لکی حقیقتی غیر قابل انکار


       ای زبان هم آتشی هم خرمنی   

       چند این آتش در این خرمن زنی


                                         "مولوی"                                                         

⭕️شرط توفیق در ایجاد یک ارتباط مطلوب با دیگران بکار گیری درست زبان،یعنی سخن گفتن بر مبنای منطق زبان می باشد .

گوینده همیشه باید به نحوی سخن براند که به دو قلمرو زبان یعنی ساختار و نشانه های زبان پای بند باشد تا مخاطبان سخن اورا به روشنی دریابند .

باید به خاطر داشته باشیم که منطق زبان با منطق عادت وطبیعت هماهنگی دارد و اگر کسی خلاف منطق طبیعت و زبان سخن بگوید ،سخنش مهمل و بی معنا خواهد بود .


در درون زبان های ایران زمین گونه های زبانی مختلفی وجود دارند که ازجمله ی آنها می توان به زبان لکی اشاره کرد. هرچند که تعیین کردن حد و مرز برای زبان کاری بس دشوار است؛در این میان زبان لکی که در سال گذشته در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید  از نظر زبان شناسی ساختار و قواعد یک زبان کامل ومستقل از سایر زبانها  را دارد .


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 03 آبان 1397 ساعت: 15:48
برچسب ها : ,,,,,,,,,,

قدمت نام ایران

چند روز پیش یک مقاله مطالعه کردم که در آن عنوان شده بود که نام ایران نامی جدید و جعلی میباشد که قبل از سلسله پهلوی وجود نداشته و نام اصلی کشور ایران پارس بوده است که تغییر نام از پارس به ایران به جهت هموار کردن راه برای ظلم قوم فارس بر دیگر اقوام و ساخت ملی گرایی جعلی بوده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم مطالبی را جمع آوری کرده تا پاسخی به این بی آزرمی و ایران ستیزی بدهم


البته قبل از اشاره به کتب،اشعار و کتیبه هایی که نام ایران در آنها ذکر شده  باید دو نکته رو یادآور شد: 

اولا گاهی نام بعضی از کشور ها را در زبان های مختلف به گونه ای دیگر یاد میشود که برای نمونه میتوان به نام کشور مصر اشاره کرد.


دوما تبار رضا شاه پهلوی فارس نبودن رضا شاه را میرساند(درباره نیاکان لک رضاشاه این گونه گفته شده است که در زمان هجوم افغانها در اواخر دوره صفویه (1148-1135)، طوایف لک همانند بسیاری دیگر از ایلات ایران، نادر را در سرکوبی افغانها یاری می‌دادند. طایفه حسنوند که یکی از طوایف قوم لک محسوب می‌شد، نیز در این جنگ‌ها شرکت داشتند.یکی از افراد طایفه حسنوند به نام « رمضان» در جریان جنگهای نواحی شمالی کشور، از لشکریان جدا گشته، راه را گم کرده و سرانجام در ناحیه آلاشت اقامت گزید. رمضان با یکی از دختران طایفه اوجی ازدواج کرد و برای همیشه در آن دیار ماندگار گردید و رضاشاه از نواده‌های ایشان است).


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 01 آبان 1397 ساعت: 23:45
برچسب ها : ,

ویروشه

ویروشه
«ویروشه / viroushah /نوستالوژی»
«ویروشه» واژه ای لکی و به معنای یاد آوری خاطرات گذشته است.این واژه از دو جزء ویر+وشه تشکیل شده است. جزء اول آن ویر به معنای یاد و ذهن است ودر فرهنگهای لغت و اشعار شاعران فارسی گوی و شاعران لک زبان به همین معانی آمده است.
بپرسید نامش ز فرخ هجیر
بدو گفت نامش ندارم به ویر (فردوسی)

تونم که ت ئو «ویر» خه م داتیِ گیونم
لرز ئو تو دویریت که ت ئی سخونم (فولکلور)

جزء دوم «اوشه» پسوند است، از «ویر» (یاد) معنای جدید می سازد که یاد آوری گذشته های غمبار را به ذهن متبادر می سازد.
مِن ئور هیزیام ژه ویروشه ئی خاو
نه کاسه ئو خمره نه نه فرش و شراو (علی اکبر دهقانی)
شاعر در این بیت ویروشه را به معنای پریشانی گرفته است ودر معنی ان می نویسد:من بر خواستم از پریشانی خواب ونه کاسه بود و نه......

ته نیا داریکم بی هُمسا که تیِ
پیتاره ی لارم ئیِ وه ر وا که تیِ
ویروشه جاران ، سوزونمه سیِ 
کشک چی موتم،ئی سرپا که تیِ (نگارنده)

امروزه در دنیا واژه ی «نوستالوژی » برای یاد آوری خاطرات گذشته به کار برده می شود که می تواند در برگیرنده ی« ویروشه‌ی» لکی باشد. نوستالوژی ابتدا یک اصطلاح پزشکی بود که در آن سربازان به خاطر یاد آوری مسایل گذشته‌ی خود در جنگ به آن مبتلا می شدند، اما با مرور زمان بر یادآوری خاطرات تلخ و شیرین گذشته اطلاق گردید. در هر صورت می توان در زبان لکی از واژه ی ویروشه به جای نوستالوژی استفاده کرد.
نویسنده: مهدی زینی

تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 19 مهر 1397 ساعت: 3:50
برچسب ها : ,,,,,,,,

توصیه‌هایی برای کار فرهنگی لکی

توصیه‌هایی برای کار فرهنگی لکی

1. مقدمه:  

اولین قانونی که باید کسی که قصد کار فرهنگی دارد رعایت کند، این اصل است که «هر بلایی که سر یک قوم می‌آید نود در صد تقصیر خودشان است ده درصد تقصیر دیگران» حالا مهم نیست که "واقعاً" این‌طور است یا نه، این "یک اصل عملی" است که باید برای کار فرهنگی بدیهی انگاشته شود. زیرا خلاف این امر به مقصرجویی و مقصرتراشی و تخریب دیگران و مظلوم‌نمایی و جنگ انگ و غیره می‌کشد. وقتی یک فعال فرهنگی به این کلان‌روایت برسد که "ما گل و بلبل بودیم دیگران آمدند خراب کردند"، از مسیر فرهنگ بیرون رفته است و این نتایج شومی خواهد داشت. یک فعال فرهنگی باید در وهله‌ی نخست بدون وسط کشیدن پای دیگران، قوم خودش را خطاب قرار دهد و بر قوت‌ها و ضعف‌ها تمرکز کند.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 17 مهر 1397 ساعت: 5:30
برچسب ها : ,,,,,,,,,,

نوراباد دلفان قبل از اسلام

نوراباد دلفان قبل از اسلام
نوراباد دلفان قبل از اسلام : 
آقای ایرج کاظمی در کتابش در گذر تاریخ در خصوص نورآباد(دلفان)قبل از اسلام مینویسد:
از بین مناطق مختلف لرستان _دلفان_به اعتبار داشتن شاخصه های مورد نظر(خاص)و همچنین محوریت طیف و عالمانه قرار داشته است.
همین مولف در ادامه مبحث فوق به یافته شدن اثری مفرغی از منطقه نورآباد(دلفان)درسال1928اشاره میکند که با یافته شدن آن به اثبات رسید،اثر مفرغی «گیل گمیش»(تندیس یکی از اساطیر باستانی)که مجهول الهویه بود،مربوط به منطقه دلفان است و به دنبال یافته شدن آثار فوق خیل باستان شناسان و خاورشناسان از جمله:ژاک دومورگان،هرتسلفلد،گریشمن،ژرژکنتو،و اسمیت به منطقه نورآباد دلفان لک نشین سرازیر شد و مشخص شد،منطقه دلفان از نظرباستان شناسی بیشتر از سایر مناطق لرستان مورد توجه واقع شده است.
از جمله موقعیت های تاریخی در مناطق لک نشین در دشت خاوه(ازمناطق شهرستان دلفان)واقع شدن جنگ داریوش اول شاه هخامنشی بابردیادر(486_521قبل از میلاد)دقیقادر منطقه سیکوند چواری میباشد.«توضیح اینکه دشت خاوه متصل به سیکوند چواری میباشد»منبع:کتاب گویش لکی بازمانده ای از زبانهای باستان به تالیف:سید حشمت الله موسوی و شهناز عزیزی

ارسالى : روح اله احمدى كنگاورى

تاریخ ارسال پست: سه شنبه 17 مهر 1397 ساعت: 5:17
برچسب ها : ,,,,,,,,,

نظر دکتر داوودی درخصوص مور و هوره

نظر دکتر داوودی درخصوص مور و هوره

نظر دکتر داوودی درخصوص مور و هوره

مویه لفظ تغییر یافته مور لکی است. مور واژه ایست که ریشه در زبان اوستایی و زبانهای قبل از آن دارد. مور لکی با تمام مویه ها متفاوت است. مور ابیات یا کلیمه هایی است بر وزن هجایی با لاوشهایی که برای حزین تر شدن در لابلای ابیات سروده میشوند. این ابیات بخشی از ادبیات گذشته لکها هستند. 

بعضا ممکن است مور خوانهایی که طبع شعری هم دارند فلبداهه ابیاتی را بخوانند. مور موسیقی مقامی قوم لک است که مقامهای مختلفی دارد. اما مویه زمزمه های حزین است که برخی ایلات بالاگریوه و کلهرها و ... می خوانند. مویه جملات فاقد وزن و پراکنده هستند که در نهایت دلتنگی به صورت فالبداهه زمزمه میشوند. 


تاریخ ارسال پست: جمعه 13 مهر 1397 ساعت: 17:53
برچسب ها : ,,,,,,,

لک قومی ایرانی بدون پیشوند و پسوند لر و کرد

لک قومی ایرانی بدون پیشوند و پسوند لر و کرد

لک قومی ایرانی (بدون پیشوند و پسوند لر و کرد):

نویسنده: ویریا عینی

اصطلاحات « زبان» ، « لهجه» ،  « گويش» و « گونه»

قسمت یک جامعه شناسان زبان از اصطلاح گونه(يا بعضي وقت ها كد) براي اشاره به هر نوع صورت هاي زباني كه با توجـــه به عوامل اجتماعي الگوبندي مي شوند، استفاده مي كنند. گونه اصطلاحي در جامعــــــــه شناسي زبان است كه به زبان در بافت اشاره مي كند گونه مجموعه اي از صورت هاي زباني است كه در شرايط اجتماعي، يعني همراه با يك توزيع اجتماعي متمايز به كار برده مي شود. بنابراين گونه اصطلاحي كلي است كه لهجــــــــه هاي گوناگون ،سبك هاي زباني مختلف ، گويش هاي گوناگــــــــون و حتي زبان هاي مختلفي را در بر مي گيرد كه به دلايل اجتماعي با هم در تقابل و تناقض هستند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 13 مهر 1397 ساعت: 12:41
برچسب ها : ,,,,,,,,,

هنارس خون تازه ای به موسیقی فولکلور لکی جاری ساخت

هنارس خون تازه ای به موسیقی فولکلور لکی جاری ساخت

هنارس ؛خون تازه ای به موسیقی فولکلور لکی جاری ساخت 

نوشته : امین معظمی گودرزی 

مقدمه 

حسین رضا اسدی خواننده جوان دلفانی با انتشار آلبوم هنارس خونی تازه در رگ های موسیقی لکی جاری نمود و اثری ماندگار را  از این زبان  کهن رقم زد .

وی با همکاری چهره‌های  نامدار و سرشناس موسیقی سنتی ایران ،  همچون مجید درخشانی و حسین پرنیا آلبوم های لحظه ناب   و «فانوس شب آغوش را  از موسیقی سنتی انتشار داد و علاوه بر این  تاکنون  کنسرت های زیادی  را در داخل و خارج از کشور  برپا نموده است. 

هنارس  ؛با اشعاری زیبایی  از مرتضی خدایگان زبان لکی آخرین آلبوم هنرمند جوان،خوش سلیقه  و خوش صدای دلفانی است  که انتشار آن در حقیقت خونی تازه به رگ های موسیقی اصیل و کهن لکی جریان ساخت که با استقبال دوستداران زبان و ادبیات لکی همراه بود.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 10 مهر 1397 ساعت: 4:19
برچسب ها : ,,,,,,,

چرا پیرامون زبان و فرهنگ لکی پژوهش می کنیم ؟

چرا پیرامون زبان و فرهنگ لکی پژوهش می کنیم ؟

به نام خدای مرام و منش  

چرا پیرامون زبان و فرهنگ لکی پژوهش می کنیم ؟

تحقیق و پژوهش معمولا برای شناختن و شکافتن و نمایاندن ابعاد و اطراف یک موضوع که بسیار مهم و ارزنده است ، انجام می گیرد و در کشورهای مترقی و پیشرفته بودجه های کلان صرف این مهم می شود .

از کشاورزی گرفته تا صنعت ، از معدن گرفته تا نفت ، از علوم پزشکی گرفته تا فلسفه و از مکاتب ادبی تا خرده فرهنگها همه به لحاظ نقش و کارکردی که در جامعه دارند ، مورد نقد و کنکاش و موشکافی قرار میگیرند .


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 02 مهر 1397 ساعت: 17:28
برچسب ها : ,,,,,,,,

بالندگی فرهنگی قوم لک

بالندگی فرهنگی قوم لک

بالندگی فرهنگی قوم لک

یادداشتی از ویریاعیني

هویت قومی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی در اطواری گوناگون بروز و ظهور می‌یابد.

هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» و «دیگران» یا «بیگانگان» نشأت می‌گیرد. این احساس دوگانگی میان «ما و دیگران» اگر در حد اعتدال باشد می‌تواند همچون دو بال پرواز برای همیاری واعتلای فرهنگی ظاهر شود و اگر به قلمرو تعصبات کور و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های قومیتی متعصبانه و نژادی و زبانی درآید یا به بهانه‌ چالش با تعصبات قومیتی، به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی قوم  خویش و یا قومیتی دیگر بیانجامد، نیرویی ویرانگر خواهد شد و بهانه گونه‌ای دشمنی و ستیزه‌جویی بی‌پایان و بی‌ثمر


تاریخ ارسال پست: شنبه 31 شهريور 1397 ساعت: 2:45
برچسب ها : ,,,,,,,,,,

چند نکته مهم قابل توجه دوستان لک، لر و کرد

چند نکته مهم قابل توجه دوستان لک، لر و کرد

سلام بر دوستان عزیز و ارجمندم چند نکته به نظرم رسید شاید جهت استحضار تمام دوستان لک، لر و کرد مفید و فایده باشد.

نویسنده: اردشیر گراوند


تاریخ ارسال پست: شنبه 31 شهريور 1397 ساعت: 1:42
برچسب ها : ,,,,,,,,

گلونی برای قوم لک، ثبت ملی گردید

گلونی برای قوم لک، ثبت ملی گردید

بنام یزدان پاک 

گلونی برای قوم لک، ثبت ملی گردید

✍️محمود نظری 

تبریک به تمام مادران گلونی پوش قوم لک

روزگاریست که در ضیافت میراث ناملوس قوم لک ، سربند مادران لک مورد هجمه و دست درازی قرار گرفته ، اما جاعلان غافل از این اند که این میراث بر سینه ی سنگ نوشته های قوم کهن لک در تاریخ نقش بسته ودر ائینه ی جمال زنان گلونی پوش لک ،راز زیبایی گلونی را بر بیستون دلهای جوانان لک ،حک نموده و رقص گلونی  مادران ما ،مسیح تبسم زیبایی ها گشته و گران سنگی گردیده که #نسبت_نامه_ی_غرور و اصالت ایل گشته و غرور قوم را تداعی گر گردیده!!


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 29 شهريور 1397 ساعت: 18:7
برچسب ها : ,,,,,,,,

حرف حساب

حرف حساب

حرف حساب

ضمن احترامی که برای برادران و خواهران کرد و لر قائلم ، لازم است عرض کنم که در بخشهایی از جامعه ایران و یا شاید جهان نه میشود سهل انگاری کرد و نه پارتی بازی . نه میشود دروغ گفت و نه رشوه گرفت . نه رودربایست بودن کاری از پیش میبرد و ناشی گری .

" ثبت " در سطوح بالایی کشور حساسیت و وسواس عجیبی می طلبد . تا زمانی که به طور مطلق و صد در صد به یقین نرسند و تا دلایل ، شواهد و مستندات عینی نداشته باشند ، به هیچ وجه نمی توانند اثری را ثبت نمایند . بخصوص وقتی حساسیتهای قومی در میان باشد.


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 29 شهريور 1397 ساعت: 17:8
برچسب ها : ,,,,,,,,

فواید ثبت

فواید ثبت

" فواید ثبت "

ثبت یعنی متعلق دانستن چیزی به کسی .یعنی مشخص نمودن دقیق اطراف یک ملک ، یک ساختمان ، یک قرارداد ، یک زبان و یک فرهنگ و ... به نام صاحبش به گونه ای که گفته شود " این است و جز این نیست " 

برای ثبت و سند مثلا یک ملک ، کار آسان است . شهادت شهود ، بیانات متقن شفاهی ، قولنامه های عادی و نداشتن شاکی کافی است .

اما در مورد داشته های فرهنگی یک قوم ، ثبت اثر ، مطالعات ، مستندات ، شکل بیان ، ریشه داشتن تاریخی اثر در فرهنگ آن قوم و تشخیص هیئتی که به عنوان زبا ن شناس و آوا شناس و مردم شناس قضیه را بررسی میکنند ، لازم است.


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 29 شهريور 1397 ساعت: 16:56
برچسب ها : ,,,,,,,,

«گُلونی» قوم لک چرا ثبت‌ملی شد؟

«گُلونی» قوم لک چرا ثبت‌ملی شد؟

گلونی نامی است عام برای پارچه‌ای با موتیف‌های بته‌جقه و اسلیمی که در میان مردم قوم لک نمادی از زیبایی، تشخص، تفاخر و برازندگی است. این پارچه براساس محل تولید و جنس، اسامی مختلفی چون هراتی و حریری نیز داشته است. گلونی توسط زنان به عنوان سربند و در مدل‌های مختلف به دور سر بسته می‌شود. از جمله مدل‌های معروف می‌توان به نمونه‌های «سرون لار» یا «سرون سنگه‌لا»، «سرون شورّ»، «چوار کلاخی»، «کچ کلاخی» و «شل و مل» اشاره نمود. در گلونی طرح‌ها معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، سفید، سبز و قهوه‌ای بر زمینه مشکی استطرح‌ها و مدل‌های بستن این سربند با جایگاه سنی زنان تناسب دارد. دختران و زنان جوان معمولا از مدل‌های شاد، و زنان میانسال از مدل‌های ساده‌تر و موجه‌تر استفاده می‌کنند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 28 شهريور 1397 ساعت: 18:31
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

تاریخ ایل بالاوند لک

تاریخ ایل بالاوند لک

چاپ کتاب تاریخ ایل بالاوند لک 

حاصل سالها تحقیق 

نویسنده:آقای هادی اسفندیاری 

کتاب تاریخ ایل بالاوندبه معرفی ایلی پرداخته که تاکنون ناشناخته مانده ولی درتحولات تاریخ ملی ومحلی نقش بسزایی داشته است. خاستگاه اولیه این ایل استان فارس بوده وانشعاباتی ازطوایف ایل مذکورامروزه دراستان های بوشهر و کهگیلویه وچهارمحال بختیاری وخوزستان هستندکه ازآن جمله می توان به بهمنیاری ،شاهلو ،طایفه بالیاوی کهگیلویه وغیراشاره کرد.همچنین تیره ای ازایل لیراوی تحت عنوان لره وند دراستان ایلام یکی ازطوایف این ایل می باشد.  کتاب مذکورخلاء موجوددرتاریخ بختیاری قبل ازخوانین آسترکی راپوشش می دهد.یکی ازطوایف بزرگ ایل مذکورطایفه بختیارونداست که بهداروندهای بختیاری انشعابی ازاین طایفه هستند.  

درکتاب فوق به تبارشناسی برخی سلسله های حکومتگرایران ازقبیل قراقونیلوهاوهوتکیان افغان که برایران حاکم شدندپرداخته شده.                

همچنین به تبارشناسی طوایفی چون #کرایی،#بیرانوند،#حسنوند،#یوسفوندو #باتولی نیزپرداخته است.

مراکز تهیه کتاب تاریخ ایل بالاوند:

از پنج شنبه 22 شهریور نود و هفت در تهران و کرج توزیع میشود مسئول توزیع آقای کیانوش امیری

در لرستان شهر دورود آقای حاج فیض الله قائدرحمت

درکرمانشاه آقای تیموری 

در زردلان و هلیلان و ایلام آقای سعید نامداری


تاریخ ارسال پست: شنبه 24 شهريور 1397 ساعت: 20:29
برچسب ها : ,,,,,,,,,,

تلمیت

تلمیت

«تلمیت / talmit »

در زبان لکی «تلمیت » عبارت است از آراستن اسبی با باری از هورسبان در زیر و یکعدد قالی دستباف لکی بر روی آن که با رسن بلندی به نام «کشی / keshe»بر روی اسب یا استر محکم می شود.در هنگام کوچ عشایر برای راحتی زنان در طول کوچ و هنگام عروسی تلمیت آماده می شود و زیبایی خاصی به رمه ی کوچ و قافله ی عروس می دهد.این اسب یا استر با انواع گلهای (گلنگ)بافته شده از پشم رنگی آرایش می شود .«دُم اوسار / سر کله  / ورتاو / رشمه /  حاشیه ی قالی »با این گلنگها آرایش می شود .هر اندازه گلنگها رنگارنگ تر باشد زیبایی تلمیت دوچندان می شود.


تاریخ ارسال پست: شنبه 24 شهريور 1397 ساعت: 19:58
برچسب ها : ,,,,,,,

قابل توجه فعالان محترم قوم کرد

قابل توجه فعالان محترم قوم کرد

‍ با سلام 

قابل توجه  فعالان محترم  قوم  کرد

نویسنده: مراد حاجی لکستانی

دست روزگار این چنین رقم زده که خداوندان سخن و ادب  بدون رسانه ، در غربت  بمانند تا سازه های پررمز و راز و شکوهمند ادبی آنان با بلندگوی دیگران به نام (کرد و لر )تبلیغ شود.

در فعالیت های مختلف  گروه های فعال فرهنگی  لکستانی  همواره  سخن اینگونه بود که از دو همسایه صاحب رسانه! کرد و لر ما ، کردها  شاید کمی بهتر حق همسایگی را بجای می آورند .!!


تاریخ ارسال پست: شنبه 24 شهريور 1397 ساعت: 19:19
برچسب ها : ,,,,,,,

بررسی صحت اشعاری از شاعران لک

هیچگاه نمیتوان مجموعه صحیح اشعار #کلامی و #اعتقادی که جزیی از میراث کهن #یارسان می‌باشد را بصورت پراکنده و ناقص و بعنوان منبعی جامع و کامل از طرف افراد مغرض به شمار آورد و یا به آن استناد نمود.

گاهاً افرادی درگذشته نه چندان دور بصورت محقق میدانی اشعاری را جمع آوری نموده و آن را به یارسان منتسب دانسته‌اند . در این اشعار و ابیات نغز کلامی یا تعمداً و یا از روی ناآگاهی قلم را 90 درجه بر عکس چرخانده‌اند . چه ابیات را جابجا نوشته و چه به آن اضافه و یا کاملاً مطالب را وارونه جلوه داده اند که بسی جای تاسف دارد . 


تاریخ ارسال پست: جمعه 23 شهريور 1397 ساعت: 1:35
برچسب ها : ,,,,,,,,

واته ی لکی خدا اج سلطو ممود قایم تره

واته ی لکی خدا اج سلطو ممود قایم تره

«واته ی لکی »

«خدا اج سلطو ممود قایم تره »

در میان مردمان لک اینگونه در افواه است که :

در زمان سلطان محمود غزنوی مردی نجار و تابوت ساز زندگی می کرد .نجار زنی به غایت زیبا و فریبنده داشت .از کمالات و جمالات چیزی کم نداشت.

سلطان محمود با یک بار دیدن این زن عاشق و دلباخته ی او شد.سلطان در پی راهی برای به دست آورد زن بود به طوریکه مورد شماتت خاص و عام و مفتیان نگردد.

فلذا به نجار پیغام داد که یا زنت را طلاق ده تا با من همسر شود یا یک خرووار چو را از سر شب تا فردا صبح طوری بتراش که همه هم اندازه و یک شکل باشند.اگر به این شرط عمل نکردی طلاق را حتمی بدان و اگر جوها را تراشیدی از تو میگذرم.

نجار ناراحت، غمگین ، گرفته و افسرده دل به خانه آمد ، زنش علت را جویا شد ، نجار ماجرا تعریف کرد.

زن لبخندی زد و گفت : غمگین مباش ! خدا از سلطان محمود قائم تر است.تا فردا هزاران کلاه را باد خواهد برد.با دلداری و سخنان آرامبخش زن در خانه ی محقر خود به خوابی پر از اضطراب فرو رفتند.

سحر کسی دق الباب در را می کوفت، نجار شتابان در را باز کرد و منتظر بود گزمه ها وارد شوند و همسرش را با خود ببرند.

گزمه گفت : زود باش به کارگاهت برو و یک تابوت مخصوص و آراسته به زیور آلات برای سلطان محمود بساز که دنیا را به حال خود گذاشت و از میان ما رفت.

یک بیت شعر فاسی هم هست که ند انستم از کیست .حتی دهخدا هم در امثال و حکم به این بیت نغز    اشاره نکرده است .برخی بر این باورند که این بیت علاوه بر معنای ظاهری به همین ماجرا اشاره دارد.

تا خدا یار است به سلطان مپیچ / گر خدا بر گشت صد سلطان به هیچ

منبع :

1. امین خضرایی، فرهنگ‌نامه امثال و حکم ایرانی، شیراز، نوید شیراز، چ 1، 1382، ص 1046.

نویسنده:مهدی زینی



تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 21 شهريور 1397 ساعت: 17:6
برچسب ها : ,,,,,,

پیگیری موضوع زیرمجموعه قرار گرفتن زبان لکی در دانشگاه کردستان

پیگیری موضوع زیرمجموعه قرار گرفتن زبان لکی در دانشگاه کردستان
به نام خدا 
پی گیری انتشار موضوع: 
ارایه  سر فصلی در دانشگاه کردستان دال بر زیر مجموعه  ی زبان کردی بودن زبان لکی
ما اگر مکتوب ننویسیم عیب ما مکن     در میان راز مشتاقان قلم نامحرم است 
در قوس رنگین کمان بشکوه کهن بوم این سرزمین ملل و نحل مختلفه ، با وجود تفاوتهای  زبانی و دینی و فرهنگی  در اوج آرامش و حرمت می زیند و با دیده ی احترام باغ همدیگر را به نظاره می نشینند و روحشان را سر شار از محبت این همه رنگارنگی  می کنند. اوج این تلذذ روحی زمانی است که فرهنگها و اقوام با همه دیرینگی و تفاوت  های زیاد  در همسایگی همدیگر قرنهاست از کاسه آرامش و آسایش می نوشند . 

تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 21 شهريور 1397 ساعت: 16:46
برچسب ها : ,,,,,,

پاسخ به پرسش راجبع سرفصل گروه زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج

 پاسخ به پرسش راجبع سرفصل گروه زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج

نویسنده: علی‌نجات غلامی

پرسش: سلام آقای غلامی نظرتان راجع به این سرفصل گروه زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج که در آن دو واحد تحت عنوان "متون ادبی کلهری، فیلی و لکی" گنجیده است چیست؟ آیا این را نیز در راستای ادغام و هویت‌زدایی لکی تفسیر می‌کنید؟ 

پاسخ: سلام. این سئوال مهمی است بگذارید اندکی توضیح بدهم. بدواً باید توجه داشت که مباحثات در سطح آکادمیک ماهیتی متفاوت با مباحثات در سطح کنشگری اجتماعی دارند. پاسخ به این پرسش ابعادی دارد. در مجموع می‌توان گفت خیر ادغام نیست و تبعاتی هویت‌زدایانه برای لکی ندارد. زیرا ما به‌مثابه لک در سطح اجتماعی و فرهنگی در حال محو شدنیم و می‌کوشیم برای جلوگیری از این اتفاق شوم از زبان و قومیت‌مان در مقام یک هویت دفاع کنیم. لذا باید گفت لکی یک زبان و قومیت مجزاست تا بتوانیم به انسجام اجتماعی رسیده و حقوقی مادی و معنوی را که دیگر اقوام دارند - در عرض دیگران نه بیشتر و نه کمتر - مطالبه کنیم و خودمان را از درون خطاب کنیم و ضعف‌ها را نقد کرده و قوت‌ها را به یاد آورده و تقویت کنیم. زیرا ما داریم به نحو متناقضی از یک سو حاشیه بر لر و از سوی دیگر حاشیه بر کرد فهم می‌شویم و این ما را دچار بحران فرهنگی می‌کند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 21 شهريور 1397 ساعت: 1:7
برچسب ها : ,,,,,,,

ضرورت های تشکیل لکستان دکتر کریمی پور

ضرورت های تشکیل لکستان دکتر کریمی پور

لکستان: ضرورت های تشکیل

دکتر کریمی پور استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران

24 سال است در باره ی ساختار تقسیمات کشوری قلم می زنم؛ دو جلد کتاب، چند مقاله و چند پژوهش رسمی را در کارنامه ام دارم. دستکم در 30 سال اخیر، همواره باورمند بوده و نوشته ام که یکی از زیر بناهای نوسازی ایران، برقراری فدرالیسم سبک ایرانی است که ایرانیان خود نخستین بنیادگرانش بوده اند. از سوی دیگر، بارها گفته ام که، مفهومی به نام فدرالیسم زبانی در جهان وجود ندارد و یا دستکم من نمی شناسم.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 21 شهريور 1397 ساعت: 0:37
برچسب ها : ,,,,,,,

پاسخی کوتاه به جعلی بودن و جدید بودن اسم ایران


به کار بردن اسم #ایران در کتب و اشعار ایرانی:
در #شاهنامه فردوسی بیشتر از 720 بار واژه ایران به کار رفته است
در دیوان اشعار #عبید_زاکانی 2 بار واژه ایران به کار رفته است

#فرخی_سیستانی 16 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#اسدی_طوسی بیشتر از 50 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#سنایی_غزنوی 11 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#نظامی_گنجوی 23 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#خاقانی_شروانی بیش از 30 بار از واژه ایران استفاده نموده است

#انوری 13 بار از واژه ایران استفاده نموده است

#اقبال_لاهوری 26 بار از واژه ایران استفاده کرده است


#مولوی_رومی 4 بار واژه ایران را در اشعارش به کار برده است

#سعدی_شیرازی 1 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#عطار_نیشابوری در اثارش 4 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#وحشی_بافقی 5 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#رودکی_سمرقندی 1 بار واژه ایران را به کار برده است

#ناصرخسرو_قبادیانی 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#منوچهری_دامغانی 5 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#اوحدی_مراغه_ای 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#ابوسعید_ابوالخیر 1 بار از واژه ایران استفاده کرده است

#شاه_نعمت_الله ولی 2 بار از واژه ایران استفاده کرده است


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 19 شهريور 1397 ساعت: 17:34
برچسب ها : ,,,,,,,

نگاهی به دم تقه کرم دوستی

نگاهی به دم تقه کرم دوستی

نگاهی به دم تقه کرم دوستی

نویسنده: علی کولیوندزاده تیرماه 1397

همه ما داستان های عاشقانه زیادی شنیده یا خوانده ایم. داستان هایی از محبت، عشق، دوری، هجر وصال و همه احساساتی که در جریان تعامالات مختلف انسانی به وجود آمده یا بروز یافته اند. از دیرباز در تاریخ بشر داستان های عاشقانه زیادی وجود داشته است که در آن تم اصلی داستان را می توان اینگونه تعریف کرد: عشق بین انسان ها و اتفاقاتی که در جریان سایش این عشق با انسان ها و شرایط مختلف اطراف عاشق و معشوق و حتی تحولات درونی خود این دو رخ می دهد. در قرن ها نویسندگان مختلفی از سراسر جهان با این تم عاشقانه داستان های زیادی نوشته اند و ماندگارترین آن ها، داستان هایی است که نویسنده کوشیده در شکل روایت مضامین مد نظرش شیوه متفاوت تری را استفاده کند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 14 شهريور 1397 ساعت: 19:9
برچسب ها : ,,,,,,,,

کتاب دم تقه

کتاب  دم تقه

کتاب دم تقه (منظومه لکی)

سروده شاعر نام آشنا جناب کرم دوستی

ناشر: شاپورخواست


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 14 شهريور 1397 ساعت: 18:58
برچسب ها : ,,,,,,,,

ليست صفحات

تعداد صفحات : 4