close
تبلیغات در اینترنت
لک پرس
لک پرس
رسانه فرهنگی قوم لک
مطالب پر بازدید
مطالب تصادفی
ساسانیان نیاکان لک ها

❇️ساسانیان نیاکان لک ها:

نبرد اردشیر بابکان و کارن ها-کوچ قبایل ساسانی به قلمرو کارن ها:

اردشیر از استخر قیام کرد و اردوان چهارم آخرین شاه دودمان اشکانی را شکست داد. او به دنبال احیای اقتدار ایرانیان بود.

ورود جنگجویان اردشیر بابکان به پایتخت اشکانیان در 226م پایان کار نبود بلکه مشکل دیگری بر سر راه او وجود داشت، در زمان اشکانیان هفت خاندان پارتی در مناطقی از ایران حکم رانی میکردند. گزارش های تاریخی در مورد این خاندان ها نشان میدهد که نشیمنگاه خاندان کارن در همدان(نهاوند)،خاندان سورن در سیستان، خاندان اسپهبد در گرگان، خاندان مهران در ری، اسپندیاد در ری و خاندان زیک در آذربایجان بوده است. از میان این خاندان ها فقط خاندان های سورن و اسپهبد از اردشیر پشتیبانی میکردند. و در عین حال کارن ها بیشترین وفاداری را به اشکانیان داشتند. اردشیر بابکان برای اینکه بتواند خود را شاهنشاه بخواند مجبور بود با خاندان های مخالف خود به نبرد بپردازد و شهر به شهر ایرانشهر را بدست آورد. خاندان کارن در همان ابتدا از شاهنشاهی اشکانی حمایت

تعداد بازدید از این مطلب: 88
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


زاوت

«زاوُت» واژه ای لکی و به عنوان صفت کاربرد دارد.این واژه به عنوان صفت برای سگی که با هر جنبنده ای در گیر شده و به طور جد در حراست از اموال صاحب خود تلاش می کند و یا اینکه همیشه، وقت و بی وقت برای هر رهگذر مزاحمت ایجاد کند ، استعمال می شود.

 این نوع سگ باعث می شود که کسی به حیطه ی نگهبانی او نزدیک نشود ،در واقع نوعی انضباط بر قرار می کند. به نظر می رسد که این صفت از واژه ی «ضبط»عربی گرفته شده باشد و همچنین واژه ی «ضابط »عربی به معنای بر قرار کننده ی قانون و نظم که از ریشه ی «ضبط» می باشد، در زبان لکی به« زاوُت »تغییر شکل داده است.

زمانی در مناطق لک نشین افرادی بودند که از مزارع مردم از هنگام اول بهار تا هنگام درو در برابر مزاحمت حیوانات بی صاحب و گله های گوسفند و گاوهای اهالی محافظت می کردند، که به «پاکار» معروف بودند .این افراد که در سر خرمن از مردم دستمزد غیر نقدی می گرفتند ، گاهی به« ناطور» و گاهی به« ضابط» که هردو عربی هستند، مشهور و خوانده می شدند.گاه این  افراد صحرا گرد و گاه دشتبان هم خوانده می شدند

چون افراد «پاکار» می بایست افرادی زرنگ و بزن و همه سر حریف باشند و بتوانند با کسانی که مزاحم مزارع می شوند ، در گیر شوند ، به نظر مردم بسیار افراد ترسناکی بودند که دست بزن داشتند.

مردم با توجه به موارد بالا برای فرد «پاکار» واژه ی «ضابط» را به کار می بردند و به تبع از آن به عنوان صفت ودر هیئتی جدید واژه ی لکی شده ی «زاوُت» را وارد زبان لکی کردند. 

(مهدی زینی)


تعداد بازدید از این مطلب: 74
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


تویلک
.«تویلک»
بی شک انسانها از ابتدای خلقت واز زمانی که شروع به تشکیل اجتماع نمود ،در فکر این موضوع بوده اند که خود را در نظر دیگران زیبا جلوه دهند.در همه ی اقوام با توجه به نوع فرهنگ ودستیابی به علوم مختلف، از نظرآرایش وزیبا ساختن وخوشبو کردن خود متفاوت بوده اند.هر قومی از نوعی لوازم آرایش که در دسترس داشته است بهره می برده است. اگر ما پیشرفت و تغییرات در مد و زیبایی را از زمان اجدادمان تا حالا دنبال کنیم، شاید به تمام آن تغییرات پی ببریم.
تعداد بازدید از این مطلب: 52
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


شهر

«اسب حیوانی نجیب است»

اسب از زمانی که انسان با زندگی آشنا شد همواره دوست وهمراه  او بوده است.این موضوع از نقوش دیواره ی غارها وسفالینه های باقی مانده  معلوم است.انسان پس از مرگ نیز اسب را همراه خود به گور می برد.در عصر حاضر کسانی به بهانه ی فرهنگ شناسی به دنبال پیدا کردن سواران   کاسی که با اسب وزین وتمام تجهیزات جنگی مدفون شده اند می گشتند

تعداد بازدید از این مطلب: 100
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


اوزان دوری


واژۀ «دور» در عروض قدیم به کار رفته، اما دربارة اوزان دوری بحث نشده است. در عروض جدید، اصطلاح «اوزان دوری» به گروهی از اوزان متناوب­الارکان اطلاق می­شود که قرارگرفتن هجای کشیده به جای هجای بلند در انتهای نیم­مصراع، خللی در وزن آن ایجاد نمی­کند و شاعر مجاز است در نیم­مصراع این اوزان، همانند پایان مصراع، از هجای کشیده به جای هجای بلند استفاده کند. تعریف وزن دوری، شرایط و ویژگی­های آن همواره محل اختلاف صاحب­نظران علم عروض بوده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 69
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 17


مقام آوشاری

آوشاری را عشایری نیز می‌نامند، ولی برخی مقام‌دانان آوشاری و عشایری را دو مقام مختلف می‌دانند. 

ممکن است آوشار همان افشاری یا صورت تغییریافته عشایری باشد.

 به هر صورت آوشاری مقامی زیبا و مورد علاقه لک هاست و مشهور ترین اثر این مقام « زنگ زنگه » است و با آن شناخته می‌شود.

🔹چوپی متناسب و هم نام با این مقام وجود دارد . بدین صورت که حرکات پاها و دست‌ها در چوپی آوشاری مثل رقص سنگین سماع ( از مقام های آغازین چوپی ) است با این تفاوت که تندتر از آن اجرا می‌شود و در بین جوانان طرفداران بسیاری دارد.


تعداد بازدید از این مطلب: 117
موضوعات مرتبط: موسیقی لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 16


کپو، پرنده افسانه ای مردم لک.
بر اساس یک باور قدیمی پرنده کپو (شانه به سر) عروس جوانی است که از سرزمینی دور آمده و 
عروس خانه ی ثروتمندی می شود. مادر شوهرش به او افترا دزدیدن و یا خوردن شیر دزدکی میزند. عروس هر چقدر اصرار می کند و میگوید من شیری نبرده ام. اینکه قزان شیر پر نشان میداد کف بود، مادر شوهرش از او قبول نمی کند. تازه عروس جوان که این تهمت ناروا را بر خود گران می بیند از یزدان پاک می خواهد یا او را تبدیل به آتش کند و یا تبدیل به پرنده ای تا پرواز کند و از مادر شوهر دور شود. او تبدیل به پرنده ای می شود که همین کپو است. حالا هم قرنهای طولانی است فریاد از گلو بر می کشد. (کف بی... کف بی).
مردمان لک به این پرنده چنان نگاه می کنند.
تعداد بازدید از این مطلب: 60
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 14


نقش زنان در مبارزات مشروطه



در مبارزات مشروطه زنان ایرانی با تشکیل سازمان های زنان که برای استقلال کشور و به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان تلاش میکرد،در جنبش بزرگ مشروطه خواهی شرکت میکردند.در این سازمان ها و انجمن ها بود که زنان ایرانی توانستند برای اولین بار در حکومت قاجار که ارزشی برای زنان قائل نمیشد در مورد حقوق اولیه خود و مسائل سیاسی گفتگو کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 60
موضوعات مرتبط: تاریخ , مشاهیر ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


زنان بزرگ لک



قزی حسنوند


ناظم الاسلام کرمانی درکتاب « تاریخ بیداری ایرانیان» ذیل حوادث سال 1288ش/1909م درباره شجاعت ودلیری این زن می نویسد:


« … زنی قزی نام که دختر صید مهدی خان و رئیس ایل حسنوند، خیلی تعریف و تمجید کرد که صباحت وملاحت و شجاعت را دارا و به کمالات آراسته است

تعداد بازدید از این مطلب: 87
موضوعات مرتبط: مشاهیر ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 16


اشاره به کلمات و واژه های لکی که در اشعار باباطاهر( لک) هست


اشعار باباطاهر عریان مملو از پهلویات است، که این پهلویات همه در دیوانش،گردآوردی نشده اند،شعر فوق‌الذکر(مه دؤرێشم له‌کم ئێجاز دێرم/ مه دووسێ چۊ خؤشین دَه‌مساز دێرم...)

تعداد بازدید از این مطلب: 92
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


هوره
ساده ترين، ابتدايي ترين و اصيل ترين گونه موسيقي است. مامردم لرستان و البته مردمان لك زبان اين گونه ي ابتدايي و اصيل آواز را هوره مي ناميم، كلمه هوره و نامگذاري آن قدمتي ديرينه دارد. بعضي معتقدند كه قدمت هوره به دوران پيامبري حضرت زردتشت مي رسد . 
تعداد بازدید از این مطلب: 46
موضوعات مرتبط: موسیقی لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


تاریخ مویه(موگه) در ایران

اگر مرگ دادست بیداد چیست  /  ز داد این همه بانگ و فریاد چیست

در باره ی مرگ سخن ها بسیار است.بعضی آن را آغازندگی می دانند،بعضی آن راادامه   زندگی این جهانی می دانند وبرخی هم از آن می ترسند.فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین مرگ را با زندگی این جهانی پیوند می دهد ومی گوید: 

به رفتن مگر بهتر آیدش جای /چو آرام یابد به دیگر سرای

همچنین ما را از مویه کردن ونوحه سرایی در مرگ از دست رفتگان منع می کند،اما خود زبان حال مردم ایران باستان می شود وخود را درمقابل آنان مسول می داندو اعمال و آداب ورسوم ودلاوری هایشان را هم بی کم وکاست منعکس می نماید.دقت وتوجه فردوسی در بیان جزئیات

تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


منظومه دارجنگه


منظومه دارجنگه نوشاد اول (شاعر لک زمان نادر شاه افشار):

"نوشاد اول"از شاعران و عارفان بزرگ لک در دوره نادرشاه بوده دارجنگه به معنی درخت جنگ می باشد و در کنار منظومه بهمن و فرامرز از شاهکارهای نوشاد بشمار می آید منظومه «بهمن و فرامرز» به زبان های لکی و فارسی سروده شده است.

مثنوی طویل «بهمن و فرامرز» بیانگر ذوق حماسی شاعر است، این سروده مملو از آرایه های ادبی و صنایع شعری است. 

شایان ذکر است که رزم بهمن و فرامرز در شاهنامه فردوسی به تقلیل بیان شده است. شاید غرض نوشاد تکمیل این رزم نامه و بیان ناگفته هایی باشد که به دلایلی فردوسی از آنها ذکری به میان نیاورده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 67
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


مقام باریه


مقام باریه را می توان قدیمی ترین مقام در بین سایر مقامات تنبور دانست چون در باور مردم این مقام ساخته باربد نوازنده زمان خسروپرویز است.

تعداد بازدید از این مطلب: 44
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 10


چند واژه کهن در زبان لکی

چند واژه کهن در زبان لکی

"وت"

این واژه در اوستا به شکل "وخته"vaxta  و شکل تلفظ آن در پهلوی "واخت" vaaxt  میباشد که هر دو شکل پهلوی و اوستایی این واژه در زبان لکی با تغییراتی حضور دارند.
تعداد بازدید از این مطلب: 48
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 7


فال چل سرو (چهل سرود)


فال چل سرو در جامعه لک زبانان از موارد جذاب فلکور می باشد که ریشه در دوران کهن ایران دارد.

این فال مختص به قوم لک است و نمونه آن در فرهنگ هیچ قومی وجود ندارد 

طبق اسناد و مدارک، قبل از ظهور زرتشت «آیین مهر پرستی» در ایران و به تبع آن در سایر نقاط دنیا وجود داشت «نخستین بار مهرپرستی در غرب ایران رواج یافته است. با ظهور زرتشت پیامبر ایرانی مهر مقام اولیه خود را از دست داد اما به عنوان یکی از ایزدان در دین زرتشتی باقی ماند ».....

تعداد بازدید از این مطلب: 125
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 7


چمر (chamar)


 آیینی ویژۀ سوگواری است که در میان مردم استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام[لکستان] اجرا می شود.  این مراسم به این شکل است که میت را پس از شستن و کفن کردن در بین شاخه‌های سبز بید می‌پیچند و آن را به  همین صورت کنار گورش که معمولاً گورستانی در نزدیکی چشمه‌است می‌گذارند. سپس اسب سیاهی را که یالش به  پهلو شانه شده‌است را از دور به گور و میت نزدیک می‌کنند. در این هنگام مردان و به‌ویژه زنان به شیون و زاری و مو فشانی می‌پردازند. هنگامی که اسب را آرام‌آرام می‌برند شیون و زاری شدت می‌گیرد. چمر شعر ویژهٔ خود را نیز دارد.

تعداد بازدید از این مطلب: 129
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


دشدکی


دشدکی واژه‌ای لکی و به معنای یک عضو فرعی که بیرون از اصل هر چیزی وابسته‌ی آن می شود.

همانند: دنو دشدکی / پرو دشدکی / خاک دشدکی (برای مناطقی که امکان باستانی بودن دارد )

این واژه داری دو جزئ است:

دشتک =شکل اوستایی= دشدک (لکی) +ی 

در کل یای آخر آن انتساب را می رساند.

تعداد بازدید از این مطلب: 110
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 7


درباره ی "گلزار ادب لرستان (لکستان)"



کتاب گلزار ادب لرستان یکی از معدود آثاری است که در نیم قرن گذشته توانسته است در بین آثار زیادی که در پیرامون فرهنگ و ادبیات قوم لک تدوین شده است جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد و در معرفی فرهنگ غنی قوم لک سهم بسزایی داشته باشد. بی شک خلق این اثر بزرگ تلاش بی وفقه و شبانه روزی بانیان آن را به دنبال داشته است که توانسته اند مجموعه ای چنین بی نقص و بی بدیل را گرد آوری نمایند. این اثر بزرگ که در نوع خود کم نظیر است می توان آن را یک مجموعه کامل در معرفی ادبای بزرگ قوم لک دانست و به خوانندگان این اثر کمک می کند تا با شعرا و سخنوران بزرگی که مقام شامخ و والایی در بنای ادبیات قوم لک داشته اند آشنا سازد.

تعداد بازدید از این مطلب: 46
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم , لک کتاب ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 6


غنی بودن زبان و ادبیات لکی حقیقتی غیر قابل انکار


       ای زبان هم آتشی هم خرمنی   

       چند این آتش در این خرمن زنی


                                         "مولوی"                                                         

⭕️شرط توفیق در ایجاد یک ارتباط مطلوب با دیگران بکار گیری درست زبان،یعنی سخن گفتن بر مبنای منطق زبان می باشد .

گوینده همیشه باید به نحوی سخن براند که به دو قلمرو زبان یعنی ساختار و نشانه های زبان پای بند باشد تا مخاطبان سخن اورا به روشنی دریابند .

باید به خاطر داشته باشیم که منطق زبان با منطق عادت وطبیعت هماهنگی دارد و اگر کسی خلاف منطق طبیعت و زبان سخن بگوید ،سخنش مهمل و بی معنا خواهد بود .


در درون زبان های ایران زمین گونه های زبانی مختلفی وجود دارند که ازجمله ی آنها می توان به زبان لکی اشاره کرد. هرچند که تعیین کردن حد و مرز برای زبان کاری بس دشوار است؛در این میان زبان لکی که در سال گذشته در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید  از نظر زبان شناسی ساختار و قواعد یک زبان کامل ومستقل از سایر زبانها  را دارد .

تعداد بازدید از این مطلب: 48
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی , تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 12


قدمت نام ایران

چند روز پیش یک مقاله مطالعه کردم که در آن عنوان شده بود که نام ایران نامی جدید و جعلی میباشد که قبل از سلسله پهلوی وجود نداشته و نام اصلی کشور ایران پارس بوده است که تغییر نام از پارس به ایران به جهت هموار کردن راه برای ظلم قوم فارس بر دیگر اقوام و ساخت ملی گرایی جعلی بوده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم مطالبی را جمع آوری کرده تا پاسخی به این بی آزرمی و ایران ستیزی بدهم


البته قبل از اشاره به کتب،اشعار و کتیبه هایی که نام ایران در آنها ذکر شده  باید دو نکته رو یادآور شد: 

اولا گاهی نام بعضی از کشور ها را در زبان های مختلف به گونه ای دیگر یاد میشود که برای نمونه میتوان به نام کشور مصر اشاره کرد.


دوما تبار رضا شاه پهلوی فارس نبودن رضا شاه را میرساند(درباره نیاکان لک رضاشاه این گونه گفته شده است که در زمان هجوم افغانها در اواخر دوره صفویه (1148-1135)، طوایف لک همانند بسیاری دیگر از ایلات ایران، نادر را در سرکوبی افغانها یاری می‌دادند. طایفه حسنوند که یکی از طوایف قوم لک محسوب می‌شد، نیز در این جنگ‌ها شرکت داشتند.یکی از افراد طایفه حسنوند به نام « رمضان» در جریان جنگهای نواحی شمالی کشور، از لشکریان جدا گشته، راه را گم کرده و سرانجام در ناحیه آلاشت اقامت گزید. رمضان با یکی از دختران طایفه اوجی ازدواج کرد و برای همیشه در آن دیار ماندگار گردید و رضاشاه از نواده‌های ایشان است).

تعداد بازدید از این مطلب: 47
موضوعات مرتبط: تاریخ , مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


ویروشه
«ویروشه / viroushah /نوستالوژی»
«ویروشه» واژه ای لکی و به معنای یاد آوری خاطرات گذشته است.این واژه از دو جزء ویر+وشه تشکیل شده است. جزء اول آن ویر به معنای یاد و ذهن است ودر فرهنگهای لغت و اشعار شاعران فارسی گوی و شاعران لک زبان به همین معانی آمده است.
بپرسید نامش ز فرخ هجیر
بدو گفت نامش ندارم به ویر (فردوسی)

تونم که ت ئو «ویر» خه م داتیِ گیونم
لرز ئو تو دویریت که ت ئی سخونم (فولکلور)

جزء دوم «اوشه» پسوند است، از «ویر» (یاد) معنای جدید می سازد که یاد آوری گذشته های غمبار را به ذهن متبادر می سازد.
مِن ئور هیزیام ژه ویروشه ئی خاو
نه کاسه ئو خمره نه نه فرش و شراو (علی اکبر دهقانی)
شاعر در این بیت ویروشه را به معنای پریشانی گرفته است ودر معنی ان می نویسد:من بر خواستم از پریشانی خواب ونه کاسه بود و نه......

ته نیا داریکم بی هُمسا که تیِ
پیتاره ی لارم ئیِ وه ر وا که تیِ
ویروشه جاران ، سوزونمه سیِ 
کشک چی موتم،ئی سرپا که تیِ (نگارنده)

امروزه در دنیا واژه ی «نوستالوژی » برای یاد آوری خاطرات گذشته به کار برده می شود که می تواند در برگیرنده ی« ویروشه‌ی» لکی باشد. نوستالوژی ابتدا یک اصطلاح پزشکی بود که در آن سربازان به خاطر یاد آوری مسایل گذشته‌ی خود در جنگ به آن مبتلا می شدند، اما با مرور زمان بر یادآوری خاطرات تلخ و شیرین گذشته اطلاق گردید. در هر صورت می توان در زبان لکی از واژه ی ویروشه به جای نوستالوژی استفاده کرد.
نویسنده: مهدی زینی
تعداد بازدید از این مطلب: 45
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 11


توصیه‌هایی برای کار فرهنگی لکی

1. مقدمه:  

اولین قانونی که باید کسی که قصد کار فرهنگی دارد رعایت کند، این اصل است که «هر بلایی که سر یک قوم می‌آید نود در صد تقصیر خودشان است ده درصد تقصیر دیگران» حالا مهم نیست که "واقعاً" این‌طور است یا نه، این "یک اصل عملی" است که باید برای کار فرهنگی بدیهی انگاشته شود. زیرا خلاف این امر به مقصرجویی و مقصرتراشی و تخریب دیگران و مظلوم‌نمایی و جنگ انگ و غیره می‌کشد. وقتی یک فعال فرهنگی به این کلان‌روایت برسد که "ما گل و بلبل بودیم دیگران آمدند خراب کردند"، از مسیر فرهنگ بیرون رفته است و این نتایج شومی خواهد داشت. یک فعال فرهنگی باید در وهله‌ی نخست بدون وسط کشیدن پای دیگران، قوم خودش را خطاب قرار دهد و بر قوت‌ها و ضعف‌ها تمرکز کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 47
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


نوراباد دلفان قبل از اسلام
نوراباد دلفان قبل از اسلام : 
آقای ایرج کاظمی در کتابش در گذر تاریخ در خصوص نورآباد(دلفان)قبل از اسلام مینویسد:
از بین مناطق مختلف لرستان _دلفان_به اعتبار داشتن شاخصه های مورد نظر(خاص)و همچنین محوریت طیف و عالمانه قرار داشته است.
همین مولف در ادامه مبحث فوق به یافته شدن اثری مفرغی از منطقه نورآباد(دلفان)درسال1928اشاره میکند که با یافته شدن آن به اثبات رسید،اثر مفرغی «گیل گمیش»(تندیس یکی از اساطیر باستانی)که مجهول الهویه بود،مربوط به منطقه دلفان است و به دنبال یافته شدن آثار فوق خیل باستان شناسان و خاورشناسان از جمله:ژاک دومورگان،هرتسلفلد،گریشمن،ژرژکنتو،و اسمیت به منطقه نورآباد دلفان لک نشین سرازیر شد و مشخص شد،منطقه دلفان از نظرباستان شناسی بیشتر از سایر مناطق لرستان مورد توجه واقع شده است.
از جمله موقعیت های تاریخی در مناطق لک نشین در دشت خاوه(ازمناطق شهرستان دلفان)واقع شدن جنگ داریوش اول شاه هخامنشی بابردیادر(486_521قبل از میلاد)دقیقادر منطقه سیکوند چواری میباشد.«توضیح اینکه دشت خاوه متصل به سیکوند چواری میباشد»منبع:کتاب گویش لکی بازمانده ای از زبانهای باستان به تالیف:سید حشمت الله موسوی و شهناز عزیزی

ارسالى : روح اله احمدى كنگاورى
تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: تاریخ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


نظر دکتر داوودی درخصوص مور و هوره

نظر دکتر داوودی درخصوص مور و هوره

مویه لفظ تغییر یافته مور لکی است. مور واژه ایست که ریشه در زبان اوستایی و زبانهای قبل از آن دارد. مور لکی با تمام مویه ها متفاوت است. مور ابیات یا کلیمه هایی است بر وزن هجایی با لاوشهایی که برای حزین تر شدن در لابلای ابیات سروده میشوند. این ابیات بخشی از ادبیات گذشته لکها هستند. 

بعضا ممکن است مور خوانهایی که طبع شعری هم دارند فلبداهه ابیاتی را بخوانند. مور موسیقی مقامی قوم لک است که مقامهای مختلفی دارد. اما مویه زمزمه های حزین است که برخی ایلات بالاگریوه و کلهرها و ... می خوانند. مویه جملات فاقد وزن و پراکنده هستند که در نهایت دلتنگی به صورت فالبداهه زمزمه میشوند. 

تعداد بازدید از این مطلب: 67
موضوعات مرتبط: موسیقی لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


لک قومی ایرانی بدون پیشوند و پسوند لر و کرد

لک قومی ایرانی (بدون پیشوند و پسوند لر و کرد):

نویسنده: ویریا عینی

اصطلاحات « زبان» ، « لهجه» ،  « گويش» و « گونه»

قسمت یک جامعه شناسان زبان از اصطلاح گونه(يا بعضي وقت ها كد) براي اشاره به هر نوع صورت هاي زباني كه با توجـــه به عوامل اجتماعي الگوبندي مي شوند، استفاده مي كنند. گونه اصطلاحي در جامعــــــــه شناسي زبان است كه به زبان در بافت اشاره مي كند گونه مجموعه اي از صورت هاي زباني است كه در شرايط اجتماعي، يعني همراه با يك توزيع اجتماعي متمايز به كار برده مي شود. بنابراين گونه اصطلاحي كلي است كه لهجــــــــه هاي گوناگون ،سبك هاي زباني مختلف ، گويش هاي گوناگــــــــون و حتي زبان هاي مختلفي را در بر مي گيرد كه به دلايل اجتماعي با هم در تقابل و تناقض هستند.

تعداد بازدید از این مطلب: 56
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 10


هنارس خون تازه ای به موسیقی فولکلور لکی جاری ساخت

هنارس ؛خون تازه ای به موسیقی فولکلور لکی جاری ساخت 

نوشته : امین معظمی گودرزی 

مقدمه 

حسین رضا اسدی خواننده جوان دلفانی با انتشار آلبوم هنارس خونی تازه در رگ های موسیقی لکی جاری نمود و اثری ماندگار را  از این زبان  کهن رقم زد .

وی با همکاری چهره‌های  نامدار و سرشناس موسیقی سنتی ایران ،  همچون مجید درخشانی و حسین پرنیا آلبوم های لحظه ناب   و «فانوس شب آغوش را  از موسیقی سنتی انتشار داد و علاوه بر این  تاکنون  کنسرت های زیادی  را در داخل و خارج از کشور  برپا نموده است. 

هنارس  ؛با اشعاری زیبایی  از مرتضی خدایگان زبان لکی آخرین آلبوم هنرمند جوان،خوش سلیقه  و خوش صدای دلفانی است  که انتشار آن در حقیقت خونی تازه به رگ های موسیقی اصیل و کهن لکی جریان ساخت که با استقبال دوستداران زبان و ادبیات لکی همراه بود.

تعداد بازدید از این مطلب: 55
موضوعات مرتبط: موسیقی لکی , مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


چرا پیرامون زبان و فرهنگ لکی پژوهش می کنیم ؟

به نام خدای مرام و منش  

چرا پیرامون زبان و فرهنگ لکی پژوهش می کنیم ؟

تحقیق و پژوهش معمولا برای شناختن و شکافتن و نمایاندن ابعاد و اطراف یک موضوع که بسیار مهم و ارزنده است ، انجام می گیرد و در کشورهای مترقی و پیشرفته بودجه های کلان صرف این مهم می شود .

از کشاورزی گرفته تا صنعت ، از معدن گرفته تا نفت ، از علوم پزشکی گرفته تا فلسفه و از مکاتب ادبی تا خرده فرهنگها همه به لحاظ نقش و کارکردی که در جامعه دارند ، مورد نقد و کنکاش و موشکافی قرار میگیرند .

تعداد بازدید از این مطلب: 40
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


بالندگی فرهنگی قوم لک

بالندگی فرهنگی قوم لک

یادداشتی از ویریاعیني

هویت قومی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی در اطواری گوناگون بروز و ظهور می‌یابد.

هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» و «دیگران» یا «بیگانگان» نشأت می‌گیرد. این احساس دوگانگی میان «ما و دیگران» اگر در حد اعتدال باشد می‌تواند همچون دو بال پرواز برای همیاری واعتلای فرهنگی ظاهر شود و اگر به قلمرو تعصبات کور و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های قومیتی متعصبانه و نژادی و زبانی درآید یا به بهانه‌ چالش با تعصبات قومیتی، به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی قوم  خویش و یا قومیتی دیگر بیانجامد، نیرویی ویرانگر خواهد شد و بهانه گونه‌ای دشمنی و ستیزه‌جویی بی‌پایان و بی‌ثمر

تعداد بازدید از این مطلب: 50
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


چند نکته مهم قابل توجه دوستان لک، لر و کرد

سلام بر دوستان عزیز و ارجمندم چند نکته به نظرم رسید شاید جهت استحضار تمام دوستان لک، لر و کرد مفید و فایده باشد.

نویسنده: اردشیر گراوند

تعداد بازدید از این مطلب: 48
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


گلونی برای قوم لک، ثبت ملی گردید

بنام یزدان پاک 

گلونی برای قوم لک، ثبت ملی گردید

✍️محمود نظری 

تبریک به تمام مادران گلونی پوش قوم لک

روزگاریست که در ضیافت میراث ناملوس قوم لک ، سربند مادران لک مورد هجمه و دست درازی قرار گرفته ، اما جاعلان غافل از این اند که این میراث بر سینه ی سنگ نوشته های قوم کهن لک در تاریخ نقش بسته ودر ائینه ی جمال زنان گلونی پوش لک ،راز زیبایی گلونی را بر بیستون دلهای جوانان لک ،حک نموده و رقص گلونی  مادران ما ،مسیح تبسم زیبایی ها گشته و گران سنگی گردیده که #نسبت_نامه_ی_غرور و اصالت ایل گشته و غرور قوم را تداعی گر گردیده!!

تعداد بازدید از این مطلب: 77
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


حرف حساب

حرف حساب

ضمن احترامی که برای برادران و خواهران کرد و لر قائلم ، لازم است عرض کنم که در بخشهایی از جامعه ایران و یا شاید جهان نه میشود سهل انگاری کرد و نه پارتی بازی . نه میشود دروغ گفت و نه رشوه گرفت . نه رودربایست بودن کاری از پیش میبرد و ناشی گری .

" ثبت " در سطوح بالایی کشور حساسیت و وسواس عجیبی می طلبد . تا زمانی که به طور مطلق و صد در صد به یقین نرسند و تا دلایل ، شواهد و مستندات عینی نداشته باشند ، به هیچ وجه نمی توانند اثری را ثبت نمایند . بخصوص وقتی حساسیتهای قومی در میان باشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 113
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


فواید ثبت

" فواید ثبت "

ثبت یعنی متعلق دانستن چیزی به کسی .یعنی مشخص نمودن دقیق اطراف یک ملک ، یک ساختمان ، یک قرارداد ، یک زبان و یک فرهنگ و ... به نام صاحبش به گونه ای که گفته شود " این است و جز این نیست " 

برای ثبت و سند مثلا یک ملک ، کار آسان است . شهادت شهود ، بیانات متقن شفاهی ، قولنامه های عادی و نداشتن شاکی کافی است .

اما در مورد داشته های فرهنگی یک قوم ، ثبت اثر ، مطالعات ، مستندات ، شکل بیان ، ریشه داشتن تاریخی اثر در فرهنگ آن قوم و تشخیص هیئتی که به عنوان زبا ن شناس و آوا شناس و مردم شناس قضیه را بررسی میکنند ، لازم است.

تعداد بازدید از این مطلب: 157
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


«گُلونی» قوم لک چرا ثبت‌ملی شد؟

گلونی نامی است عام برای پارچه‌ای با موتیف‌های بته‌جقه و اسلیمی که در میان مردم قوم لک نمادی از زیبایی، تشخص، تفاخر و برازندگی است. این پارچه براساس محل تولید و جنس، اسامی مختلفی چون هراتی و حریری نیز داشته است. گلونی توسط زنان به عنوان سربند و در مدل‌های مختلف به دور سر بسته می‌شود. از جمله مدل‌های معروف می‌توان به نمونه‌های «سرون لار» یا «سرون سنگه‌لا»، «سرون شورّ»، «چوار کلاخی»، «کچ کلاخی» و «شل و مل» اشاره نمود. در گلونی طرح‌ها معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، سفید، سبز و قهوه‌ای بر زمینه مشکی استطرح‌ها و مدل‌های بستن این سربند با جایگاه سنی زنان تناسب دارد. دختران و زنان جوان معمولا از مدل‌های شاد، و زنان میانسال از مدل‌های ساده‌تر و موجه‌تر استفاده می‌کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 63
موضوعات مرتبط: خبر , پوشش لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


تاریخ ایل بالاوند لک

چاپ کتاب تاریخ ایل بالاوند لک 

حاصل سالها تحقیق 

نویسنده:آقای هادی اسفندیاری 

کتاب تاریخ ایل بالاوندبه معرفی ایلی پرداخته که تاکنون ناشناخته مانده ولی درتحولات تاریخ ملی ومحلی نقش بسزایی داشته است. خاستگاه اولیه این ایل استان فارس بوده وانشعاباتی ازطوایف ایل مذکورامروزه دراستان های بوشهر و کهگیلویه وچهارمحال بختیاری وخوزستان هستندکه ازآن جمله می توان به بهمنیاری ،شاهلو ،طایفه بالیاوی کهگیلویه وغیراشاره کرد.همچنین تیره ای ازایل لیراوی تحت عنوان لره وند دراستان ایلام یکی ازطوایف این ایل می باشد.  کتاب مذکورخلاء موجوددرتاریخ بختیاری قبل ازخوانین آسترکی راپوشش می دهد.یکی ازطوایف بزرگ ایل مذکورطایفه بختیارونداست که بهداروندهای بختیاری انشعابی ازاین طایفه هستند.  

درکتاب فوق به تبارشناسی برخی سلسله های حکومتگرایران ازقبیل قراقونیلوهاوهوتکیان افغان که برایران حاکم شدندپرداخته شده.                

همچنین به تبارشناسی طوایفی چون #کرایی،#بیرانوند،#حسنوند،#یوسفوندو #باتولی نیزپرداخته است.

مراکز تهیه کتاب تاریخ ایل بالاوند:

از پنج شنبه 22 شهریور نود و هفت در تهران و کرج توزیع میشود مسئول توزیع آقای کیانوش امیری

در لرستان شهر دورود آقای حاج فیض الله قائدرحمت

درکرمانشاه آقای تیموری 

در زردلان و هلیلان و ایلام آقای سعید نامداری

تعداد بازدید از این مطلب: 86
موضوعات مرتبط: لک کتاب ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 7


تلمیت

«تلمیت / talmit »

در زبان لکی «تلمیت » عبارت است از آراستن اسبی با باری از هورسبان در زیر و یکعدد قالی دستباف لکی بر روی آن که با رسن بلندی به نام «کشی / keshe»بر روی اسب یا استر محکم می شود.در هنگام کوچ عشایر برای راحتی زنان در طول کوچ و هنگام عروسی تلمیت آماده می شود و زیبایی خاصی به رمه ی کوچ و قافله ی عروس می دهد.این اسب یا استر با انواع گلهای (گلنگ)بافته شده از پشم رنگی آرایش می شود .«دُم اوسار / سر کله  / ورتاو / رشمه /  حاشیه ی قالی »با این گلنگها آرایش می شود .هر اندازه گلنگها رنگارنگ تر باشد زیبایی تلمیت دوچندان می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 152
موضوعات مرتبط: آداب و رسوم ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 7


قابل توجه فعالان محترم قوم کرد

‍ با سلام 

قابل توجه  فعالان محترم  قوم  کرد

نویسنده: مراد حاجی لکستانی

دست روزگار این چنین رقم زده که خداوندان سخن و ادب  بدون رسانه ، در غربت  بمانند تا سازه های پررمز و راز و شکوهمند ادبی آنان با بلندگوی دیگران به نام (کرد و لر )تبلیغ شود.

در فعالیت های مختلف  گروه های فعال فرهنگی  لکستانی  همواره  سخن اینگونه بود که از دو همسایه صاحب رسانه! کرد و لر ما ، کردها  شاید کمی بهتر حق همسایگی را بجای می آورند .!!

تعداد بازدید از این مطلب: 49
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 8


بررسی صحت اشعاری از شاعران لک

هیچگاه نمیتوان مجموعه صحیح اشعار #کلامی و #اعتقادی که جزیی از میراث کهن #یارسان می‌باشد را بصورت پراکنده و ناقص و بعنوان منبعی جامع و کامل از طرف افراد مغرض به شمار آورد و یا به آن استناد نمود.

گاهاً افرادی درگذشته نه چندان دور بصورت محقق میدانی اشعاری را جمع آوری نموده و آن را به یارسان منتسب دانسته‌اند . در این اشعار و ابیات نغز کلامی یا تعمداً و یا از روی ناآگاهی قلم را 90 درجه بر عکس چرخانده‌اند . چه ابیات را جابجا نوشته و چه به آن اضافه و یا کاملاً مطالب را وارونه جلوه داده اند که بسی جای تاسف دارد . 

تعداد بازدید از این مطلب: 49
موضوعات مرتبط: مقالات ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


واته ی لکی خدا اج سلطو ممود قایم تره

«واته ی لکی »

«خدا اج سلطو ممود قایم تره »

در میان مردمان لک اینگونه در افواه است که :

در زمان سلطان محمود غزنوی مردی نجار و تابوت ساز زندگی می کرد .نجار زنی به غایت زیبا و فریبنده داشت .از کمالات و جمالات چیزی کم نداشت.

سلطان محمود با یک بار دیدن این زن عاشق و دلباخته ی او شد.سلطان در پی راهی برای به دست آورد زن بود به طوریکه مورد شماتت خاص و عام و مفتیان نگردد.

فلذا به نجار پیغام داد که یا زنت را طلاق ده تا با من همسر شود یا یک خرووار چو را از سر شب تا فردا صبح طوری بتراش که همه هم اندازه و یک شکل باشند.اگر به این شرط عمل نکردی طلاق را حتمی بدان و اگر جوها را تراشیدی از تو میگذرم.

نجار ناراحت، غمگین ، گرفته و افسرده دل به خانه آمد ، زنش علت را جویا شد ، نجار ماجرا تعریف کرد.

زن لبخندی زد و گفت : غمگین مباش ! خدا از سلطان محمود قائم تر است.تا فردا هزاران کلاه را باد خواهد برد.با دلداری و سخنان آرامبخش زن در خانه ی محقر خود به خوابی پر از اضطراب فرو رفتند.

سحر کسی دق الباب در را می کوفت، نجار شتابان در را باز کرد و منتظر بود گزمه ها وارد شوند و همسرش را با خود ببرند.

گزمه گفت : زود باش به کارگاهت برو و یک تابوت مخصوص و آراسته به زیور آلات برای سلطان محمود بساز که دنیا را به حال خود گذاشت و از میان ما رفت.

یک بیت شعر فاسی هم هست که ند انستم از کیست .حتی دهخدا هم در امثال و حکم به این بیت نغز    اشاره نکرده است .برخی بر این باورند که این بیت علاوه بر معنای ظاهری به همین ماجرا اشاره دارد.

تا خدا یار است به سلطان مپیچ / گر خدا بر گشت صد سلطان به هیچ

منبع :

1. امین خضرایی، فرهنگ‌نامه امثال و حکم ایرانی، شیراز، نوید شیراز، چ 1، 1382، ص 1046.

نویسنده:مهدی زینی


تعداد بازدید از این مطلب: 55
موضوعات مرتبط: ادبیات و زبان لکی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


پیگیری موضوع زیرمجموعه قرار گرفتن زبان لکی در دانشگاه کردستان
به نام خدا 
پی گیری انتشار موضوع: 
ارایه  سر فصلی در دانشگاه کردستان دال بر زیر مجموعه  ی زبان کردی بودن زبان لکی
ما اگر مکتوب ننویسیم عیب ما مکن     در میان راز مشتاقان قلم نامحرم است 
در قوس رنگین کمان بشکوه کهن بوم این سرزمین ملل و نحل مختلفه ، با وجود تفاوتهای  زبانی و دینی و فرهنگی  در اوج آرامش و حرمت می زیند و با دیده ی احترام باغ همدیگر را به نظاره می نشینند و روحشان را سر شار از محبت این همه رنگارنگی  می کنند. اوج این تلذذ روحی زمانی است که فرهنگها و اقوام با همه دیرینگی و تفاوت  های زیاد  در همسایگی همدیگر قرنهاست از کاسه آرامش و آسایش می نوشند . 
تعداد بازدید از این مطلب: 46
موضوعات مرتبط: خبر ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 13




تعداد صفحات : 4